נובמבר סייל: 50% הנחה על מוצרים נבחרים לחצו כאן 🎁

נובמבר סייל: 50% הנחה על מוצרים נבחרים לחצו כאן 🎁

פעילויות פורים בגן: חגיגה של שמחה, יצירתיות והבעה רגשית

מאת: ורד כרמל – מנכ״ל מכללת דעת-שילוב אמנויות

חג פורים מגיע, ואיתו ההזדמנות להיכנס ל”מוד” מלא צבע, צחוק וחגיגיות. אבל דווקא בתקופה שבה מצב הרוח הלאומי נע בין רגעי אושר לרגעי דאגה, הילדים שלנו קולטים היטב שמשהו קורה מסביבם. הם מרגישים את המבוגרים, רואים חדשות ושומעים שיחות.

אז איך בכל זאת מכניסים רוח שמחה לגן, בלי להתעלם מהתחושות שמלוות את כולנו? בעיניי, בדיוק כאן נכנסת המוזיקה ככלי חיוני לשיתוף רגשות ולשחרור. בשיטת “כרמל” שבה אני עובדת, אנו מדגישים את האינטליגנציה הרגשית ואת החיבור של הילד לעולמו הפנימי דרך אמנויות, תנועה וצלילים.

לשתף את הילדים ברגשות – דווקא בפורים

למרות שמפורים מצופה שיהיה תמיד חג “מצחיק”, הוא יכול להיות הזדמנות נהדרת לעסוק בכל מנעד הרגשות. מוזיקה באווירה עצובה או דרמטית מאפשרת לילדים לדבר על עצב וכעס; מנגינות שמחות מזכירות להם רגעי צחוק ושמחה.

  • דקלום רגשות
    דרך מעולה להתחיל היא עם דקלום רגשות שמזמין אותם לזוז בחלל, להפעיל את הגוף לפי קצב ומילים, ובכך להוציא רגשות החוצה באופן טבעי.
  • “אני מרגיש”
    אפשר להמשיך לשיר “אני מרגיש” (מילים וביצוע של נורית), שמאפשר לילדים להתחבר ישירות לחוויות הרגשיות שלהם ביומיום, בזמן שכל הגן שר ביחד. בין בית לבית, אני מזמינה את הילדים לספר מה הם מרגישים, לשתף אירועים אישיים, ולהבין שזה בסדר לתת מקום גם לפחד, לעצב או לכעס.

בעיניי, העיסוק ברגשות לא מחליש את אווירת פורים – הוא דווקא מעצים אותה, והופך אותה למשמעותית יותר עבור הילדים.

ריקודים – להכניס שמחה דרך הגוף

כשאני מחפשת לשלב שמחה ותנועה, אני פונה לריקודים המוכרים של פורים. הם גם כיף גדול, וגם הזדמנות לעבוד על קואורדינציהפיתוח מוטורי וחוויה חברתית:

  1. “ליצן קטן נחמד”
    • אני רוקדת עם הילדים לצלילי “ליצן קטן נחמד” ונותנת להם להמציא תנועות מצחיקות ושטותיות, תוך הדגשת המילים והמקצב.
  2. “אני פורים”
    • שיר סמלי וקליט. ריקוד “אני פורים” מאפשר לי לבקש מהילדים לנוע במעגל, בשורות או בזוגות, בהתאם ליכולותיהם ולגודל המרחב.
  3. “שושנת יעקב”
    • זהו ריקוד שמתחיל לאט ואז הופך קצבי ושמח. “שושנת יעקב” מתאים גם כפתיח לשיעור (לחימום), וגם כריקוד שמח אחרי סיפור המגילה.
  4. “תן כתף”
    • ריקוד בשורות שמלמד כיוונים וגורם לילדים להרגיש חלק מקבוצה גדולה.
      “תן כתף” מעצים את הביטחון ואת תחושת ה”ביחד”.

ליצנים וכובעים – יצירתיות בלי גבול

נושא הליצנים מביא איתו את מוטיב הכובע: כובע ליצן הוא בצורת חרוט, וזה פשוט פריט נהדר לפעילויות דמיון ותנועה. בשיטת כרמל, אנחנו תמיד מחפשים כיצד לעודד חשיבה יצירתית, והכובע מושלם לזה:

  • “כובע של ליצן”
    • הקליפ “כובע של ליצן” מראה מגוון דרכים לשחק ולהשתולל עם הכובע. אפשר להמציא תחנות מסלול (למשל, כובע על הראש, כובע על הכתף, כובע ליד הרגל…), לצבוע, לקשט ולחבר שיר או דקלום קצר.
  • “לכובע שלי שלוש פינות”
    • השיר הוותיק והאהוב “לכובע שלי” מקבל צבע אחר כשאנחנו באמת מחזיקים כובע בצורת חרוט. ילדים נהנים מהאלמנט הגאומטרי – עם שלוש פינות או שינויים דמיוניים אחרים – וזה מאפשר עבודה על מקצב, תנועה ותרגול מושגים כמו ספירה עד שלוש.

הרעשן – סאונד פורימי בכל מקום

אי אפשר לציין פורים בלי להתייחס לרעשן! עם “שיר הרעשן”, אני מזמינה את הילדים לרשרש ולפרוץ בקולות, ואז לעצור בפתאומיות כשיש הפוגה בשיר. זה משחק שמביא המון צחוק, וגם עוזר לילדים לתרגל שליטה עצמית והקשבה.

לפני השיר, אנחנו עושים “חקירת כלי” – נותנים לילדים לחשוב ולנסות כמה דרכים להפיק צלילים שונים מהרעשן, וגם לשאול: איך עוד אפשר לרשרש? באיזה כיוון? באיזה גובה? ברגע שהם משתפים פעולה, אנחנו מחזקים את מעגל החשיבה היצירתית.

קצת מעבר לפורים: פיל רוקד וצ׳ארלי צ׳אפלין

לעיתים אני אוהבת להכניס תוכן מוזיקלי שאינו בהכרח “פורימי”, אבל מוציא מהילדים תנועה ושמחה:

  • “פיל רוקד”
    • “שיר פיל רוקד” מבוסס על “קרנבל החיות” (סן-סנס). אנחנו שרים, זזים כמו פילים בחגיגה, ואז מקשיבים ליצירה המקורית בהאזנה מודרכת.
  • קטע מוזיקלי של צ׳ארלי צ׳אפלין
    • האזנה מודרכת לצ׳אפלין מחברת את הילדים לסרטים הישנים בשחור-לבן, ונותנת להם אפשרות לבטא את עצמם בתנועה של פנטומימה וצחוק.

לסיכום

פורים הוא לא רק חג של “ונהפוך הוא” ותחפושות, אלא הזדמנות נהדרת לתת מקום לכל הרגשות, לשלב בין מוזיקה, תנועה ומשחק, ולעודד את הילדים לפתח חשיבה יצירתית וביטוי עצמי. בשיטת כרמל, אנחנו דוגלים בחיזוק מעגלי האינטליגנציות (רגשית, יצירתית, מוזיקלית ועוד) בכל פעילות, וכך הופכים את חג הפורים לחג של שמחה משמעותית באמת.

אז בואו נרקוד, נשיר, נרשרש ונעשה כיף גדול בגן – וניתן לילדים לחוות וללמוד, יחד איתנו, על הקסם שבפורים.

על הכותבת

ורד כרמל – בעלים ומנהלת מכללת דעת-שילוב אמנויות
M.A. מומחית לגיל הרך ולמוזיקה בשילוב אמנויות, יזמית מוזיקלית חינוכית ומנטורית לנשות חינוך מוזיקלי. הקימה את מכללת “דעת-שילוב אמנויות” כבית להכשרת אנשי חינוך ולהעצמה מקצועית, עם דגש על התפתחות בגיל הרך. במסגרת תפקידיה מרצה ומלמדת צוותי חינוך ברחבי הארץ ומפתחת תוכניות לימודים ייעודיות לאנשי חינוך, בהן התוכנית הנמצאת במאגר של משרד החינוך – “פיתוח חשיבה יצירתית דרך מוזיקה ושילוב אמנויות”.
בעלת תואר שני בשילוב אומנויות מאוניברסיטת לסלי, ותואר ראשון במדעי החברה וניהול מהאוניברסיטה הפתוחה, מורה למוזיקה ולתנועה. גאה להמשיך ולקדם את דור המחנכים והמחנכות בתחום המוזיקה והאמנויות לגיל הרך.

חג פורים שמח!

 

(לכל השירים והפעילויות המוזכרות, ניתן להיכנס לקישורים המצורפים ולמצוא אותם בספרייה הדיגיטלית של NetKids.)

שיתוף הפוסט:

פוסטים נוספים בבלוג

כלי נגישות