מציגת הפעילות – אפרת שמואליאן
מטרת הפעילות – עבודה על מקצבים, צבעים, מוטוריקה, פיתוח יצירתיות.
מערך הפעילות לגילאי 0-3:
על השיר – דקלום צבעוני המלווה בתנועות ידיים ובתיפוף מקצב.
במפגש – ניתן להראות לילדים תמונות לפי האלמנטים המוזכרים בדקלום, או להראות מטפחות בצבעים המוזכרים ולתת לילדים לנחש כל פעם מה ראיתי בטיול.
במרחב – נקיש את המקצבים בצעידה במרחב ונעבוד על תנועה ועצירה (בחלק הראשון של הדקלום נצעד במרחב ובחלק השני נעצור ונעשה תנועות ידיים בהתאם לאלמנטים).
בתנועה – ניתן להציג את האלמנטים עם הגוף- בשביל להיות דשא נשכב על הריצפה, לפרח נצמח כמו גבעול ונניח ידיים על הראש כמו עלי כותרת, לשמים נעמוד על קצות האצבעות ולשמש נשתבלל לעיגול.
במוזיקה – נלמד את המקצב של השיר, נקיש אותו על אברי הגוף. ניתן להקיש עם מקלות מקצב.
עם אביזר – אפשר להעזר בכלי הקשה שונים לתיפוף המקצבים ובחלק של האלמנטים כלי ההקשה יהפכו כל פעם לדשא, לפרח, לשמים ולשמש.
ללא אביזר – נקיש את המקצבים השונים בבכל פעם על איבר אחר בגוף.
מערך הפעילות לגליאי 3-6:
על השיר – דקלום צבעוני המלווה בתנועות ידיים ובתיפוף מקצב.
במפגש – ניתן להראות לילדים תמונות לפי האלמנטים המוזכרים בדקלום, או להראות מטפחות בצבעים המוזכרים ולתת לילדים לנחש כל פעם מה ראיתי בטיול. עם ילדים גדולים אפשר לבקש כל פעם מילד שיבוא לסדר את המטפחת בצורה של האלמנט המוזכר.
במרחב – נקיש את המקצבים בצעידה במרחב ונעבוד על תנועה ועצירה (בחלק הראשון של הדקלום נצעד במרחב ובחלק השני נעצור ונעשה תנועות ידיים בהתאם לאלמנטים).
בתנועה – ניתן להציג את האלמנטים עם הגוף- בשביל להיות דשא נשכב על הריצפה, לפרח נצמח כמו גבעול ונניח ידיים על הראש כמו עלי כותרת, לשמים נעמוד על קצות האצבעות ולשמש נשתבלל לעיגול. אם יש יכולת גבוהה אפשר גם לעשות בזוגות, זה מוסיף אתגר לפעילות. נשים מנגינה ברקע ובכל פעם המורה תגיד על פי איזה אלמנט מתנועעים והילדים ינועו לפי איכות האלמנט איך שהם מבינים ורוצים. נאפשר להם להיות יצירתיים ולהשתמש בדמיון שלהם. יכול להיות כזמן הרפיה בסוף השיעור.
במוזיקה – נלמד את המקצב שבשיר, תחילה במחיאות כף נמשיך לאיברים שונים בגוף ואפשר להגיע להליכה. נשחק משחקי מקצבים (מחיאה לפי הברות השם, כל אחד ממציא מקצב, מקצב הדקלום בלי שמדקלמים את המילים, הליכה לפי מקצבים משתנים וכדו’)
עם אביזר – אפשר להיעזר בכלי הקשה שונים לתיפוף המקצבים ובחלק של האלמנטים כלי ההקשה יהפכו כל פעם לדשא, לפרח, לשמים ולשמש. כמו כן ניתן לחלק סרטים/ מטפחות לפי הצבעים ולבסוף ליצור תמונה משותפת של הטיול.
ללא אביזר – נקיש את המקצבים השונים בבכל פעם על איבר אחר בגוף. אפשר להוסיף לאתגר- לתופף עם יד על רגל נגדית, לתופף באיקס ועוד כיד הדמיון. נדקלם ונציג את השיר בעזרת הגוף וניתן אף לעשות ממנו “הצגה” בו כל הגן יוצא לטייל ביחד.
במשחק – נניח אלמנטים שונים בצבעים המוזכרים בדקלום. נתופף על תוף והילדים יסתובבו בין החפצים, כאשר נעצור ונאמר את אחד מהאלמנטים (דשא, פרח, שמים, שמש) הילדים יצטרכו לגעת בחפץ שבאותו הצבע.
מילות הדקלום –
יצאתי לטייל/ אפרת שמואליאן
מי רוצה ללכת לטייל?
יצאתי לטייל
בארץ ישראל
עם כובע, משקפיים
ובקבוק מלא במים
ומה ראיתי?
את הדשא הירוק
ראיתי מרחוק
ולפרח האדום
נופפתי לשלום
הכחול שבשמים
לי האיר את העיניים
והשמש בצהוב
בלב עשתה לי טוב