ערך לימודי
שיר
מטרת הפעילות – הכרת סוגי מעופפים שונים דרך מקצב ותנועה במרחב, בסיס לעבודה על תבניות מקצב ופרטיטורה.
מערך הפעילות לגילאי 0-3:
על השיר – חגיגת מעופפים. בשיר קצבי וסוחף באים מעופפים שונים לברך את השקדיה לכבוד ט”ו בשבט. כל מעופף עם הברכה שלו, כל מעופף עם סגנון תעופה משלו. השיר בנוי מפזמון חוזר המלווה במקצב קבוע ומשלושה בתים- כל בית מעופף אחר מגיע לברך.
במפגש – נציג לילדים את השקדיה, נספר שהיא חוגגת יום הולדת והיא הזמינה הרבה חברים. נשאל ‘את מי אתם חושבים שהיא הזמינה למסיבה?’ נציג את שלושת סוגי המעופפים, בכל פעם מעוף אחד, נדקלם את הבית המתאים מהשיר ונלמד את סגנון המעוף המיוחד לכל אחד מהם (פרפרים- ידיים מונחות על המותניים והמרפקים פתוחים לצדדים, ציפורים- ידיים פרושות לצדדים, דבורה- שתי כפות הידיים צמודות ומונחות על הגב התחתון).
במרחב – נרקוד מסביב לשקדיה כולם יחד או לפי קבוצות המעופפים
בתנועה – נתנסה בסוגי הליכות ותנועות ידיים שונות המדמות כנפיים, נעוף בחדר, ננוח (פריז) נשתה צוף ונרקוד עם חבר. לתינוקות וזוחלים נתמקד בידיים וברגלים נמתח, נרים ונוריד ונתגלגל בחדר.
במוזיקה – נבצע את השיר עם כלי הקשה שונים (כלי עץ), בתזמור, כאשר בכל בית תנגן קבוצה אחרת ובפזמון כולם יחד יעשו את המקצב החוזר. ניתן גם לנגן כולם יחד ללא חלוקה בהתאם לשלב הקבוצה.
עם אביזר – נחלק לילדים מעופפים מחומרים שונים או מטפחות ונרקוד יחד סביב השקדיה
במשחק – המורה היא הפרפר וכל ילד שהיא נוגעת לו בראש מתעורר להיות פרפר, כאשר המורה נוגעת שוב בראש הילד הוא חוזר למקום. ניתן “להעיר” כל פעם מעופף אחר (פרפר, דבורה, ציפור) והילדים יצטרכו לעוף בתנועה המתאימה.
מערך הפעילות לגליאי 3-6:
על השיר – חגיגת מעופפים. בשיר קצבי וסוחף באים מעופפים שונים לברך את השקדיה לכבוד ט”ו בשבט. כל מעופף עם הברכה שלו, כל מעופף עם סגנון תעופה משלו. השיר בנוי מפזמון חוזר המלווה במקצב קבוע ומשלושה בתים- כל בית מעופף אחר מגיע לברך.
במפגש – נציג לילדים את השקדיה, נספר שהיא חוגגת יום הולדת והיא הזמינה הרבה חברים. נשאל ‘את מי אתם חושבים שהיא הזמינה למסיבה?’מלפני שנציג את שלושת המעופפים נלמד את הפזמון של השיר יחד עם המקצב ולפני כל מעופף נחזור עליו שוב יחד. נציג את שלושת סוגי המעופפים, בכל פעם מעוף אחד, נדקלם את הבית המתאים מהשיר ונלמד את סגנון המעוף המיוחד לכל אחד מהם (פרפרים- ידיים מונחות על המותניים והמרפקים פתוחים לצדדים, ציפורים- ידיים פרושות לצדדים, דבורה- שתי כפות הידיים צמודות ומונחות על הגב התחתון)
במרחב – נחלק את הכיתה לשלוש קבוצות כאשר בכל בית תפעל קבוצה אחרת בהתאם למילים.
בתנועה – נתנסה בסוגי הליכות ותנועות ידיים שונות המדמות כנפיים, נעוף בחדר, ננוח (פריז) נשתה צוף ונרקוד עם חבר.
במוזיקה – נבצע את השיר עם כלי הקשה שונים (כלי עץ), בתזמור, כאשר בכל בית תנגן קבוצה אחרת ובפזמון כולם יחד יעשו את המקצב החוזר.
עם אביזר – נחלק לילדים מעופפים מחומרים שונים או מטפחות ונרקוד יחד סביב השקדיה
במשחק – המורה היא הפרפר וכל ילד שהיא נוגעת לו בראש מתעורר להיות פרפר, כאשר כל הילדים התעוררו להיות פרפרים המורה עוצרת את המוזיקה והפרפרים נעצרים בפריז כך כמה פעמים. בזמן הפריז המורה נותנת הוראות לפרפרים, לעוף על קצות האצבעות, לעוף נמוך, בקפיצות, עם חבר וכדו’ ניתן גם להחליף מפרפרים למעופפים אחרים ולבסוף לחזור למקום.
מילות השיר –
שקדיה יפה / מילים ולחן: אינה קריבינסקי, הפקה: דעת
פזמון:
שקדיה יפה
מלאת פרחים
שקדיה יפה
מזמינה אורחים
פרפרים עפים מסביב לשקדיה
יחד מברכים שקדיה יפיפיה
פזמון:
שקדיה יפה…
ציפורים עפות מסביב לשקדיה
מצייצות ברכה: “שיהיה לך חג נפלא!”
פזמון:
שקדיה יפה..
גם דבורה קטנה חברות היא מזמינה:
“בואו חברות, נזמזם ברכות”