המדריך לחג החנוכה: מאירים את הגן עם שירים, יצירה ותנועה
מאת: אפרת שמואליאן
חנוכה מגיע בדיוק כשבחוץ מתקרר, הימים מתקצרים, והאור נעשה מצרך יקר. אבל דווקא בעונה החשוכה ביותר בשנה – נכנסת האש הפנימית. האור הקטן, שמתחיל מנר אחד ומספיק להאיר עולם שלם. זה לא רק סיפור על נס עתיק. זוהי תזכורת חינוכית, עמוקה ואקטואלית – על תפקידנו כמחנכים: לגלות בכל ילד את הניצוץ הזה, הנר הפנימי שמבקש לבעור ולגדול.
בגן הילדים, חג החנוכה מזמן לנו אינספור רגעים של התבוננות, תנועה, מוזיקה, דמיון ואור – תרתי משמע. כגננות ומורות למוזיקה, אנחנו לא רק מעבירות תכנים. אנחנו מדליקות נרות. לא במובן הפיזי בלבד, אלא במובן הרגשי והחווייתי – בכל פעם שילד עומד ושר, זז לפי הקצב, מביט על עצמו באור חדש ומקבל מקום משלו בתוך החג.
אישית, בתחילת דרכי לא התחברתי לקונספט של מסיבות חג. כמי שגדלה בקיבוץ, חג בגן היה שולחן עם בייגלה ומיץ פטל. בלי הצגות, בלי דרמות. אבל עם השנים גיליתי מחדש – דרך עיניהם של ההורים – את הערך העצום שבמסיבה. כשראיתי אבא שמביט בבנו מדקלם שורה, עוקב אחר תנועה בריכוז, ופניו מתמלאות באור, הבנתי: אנחנו לא רק מכינות מסיבה, אנחנו מכינות רגע. רגע בו הילד מאיר, ההורה רואה, והלב מתרחב.
שיטת כרמל, עליה מבוססת העבודה הפדגוגית שלנו במכללת דעת, מדברת בדיוק על זה: על היכולת לחבר בין חוויה מוזיקלית לבין ביטוי רגשי, בין תנועה לגילוי עצמי. החגים הם שיא, הזדמנות להתנסות מרובת חושים שמפתחת לא רק ידע – אלא בעיקר זהות. ומתוך כך, הכנתי לכן מדריך מלא, עשיר ורלוונטי – עם פעילויות מוכנות לחנוכה, שמבוססות על שירים, יצירה ותנועה, המשלבות את ערכי החג עם התפתחות הילד.
1. המסיבה כמשמעות
רגע לפני הכול, אני מזמינה אתכן לקרוא על המשמעות של המסיבה עצמה. מה אנחנו מבקשות להעביר דרכה, מעבר להופעה? מה הילד לוקח איתו הלאה?
ורד כרמל, מייסדת שיטת כרמל ומנהלת מכללת דעת, ניסחה זאת בצורה מדויקת במאמר הבא – שכדאי לקרוא בתחילת ההכנות לחג:
למאמר: המסיבה כציר משמעותי בהתפתחות הילד
2. חושך ואור – נושא הליבה של החג
נתחיל מפעילות פנס – חוויית תנועה אינטראקטיבית שעוזרת לילדים להבין באופן גופני ורגשי את ההבדל בין אור לחושך. בעזרת פנסים אמיתיים וריקוד מודרך, הילדים נעים באור ובחושך, מסתירים ומגלים, חווים את הניגודיות באופן מוחשי.
רוצות להמשיך את הנושא ביצירה? הנה רעיון פשוט וקסום – יצירה של משחק שחור-לבן, בה הילדים יוצרים, ממיינים, חושבים ומדברים על האיזון בין שני העולמות.
לפעילות: יצירה – משחק שחור לבן
3. אור ישראלי – החיבור האישי
מעבר לאור הכללי – בחג הזה אנחנו מדברות גם על האור שבנו. מה מאיר אותנו? מה מעיר אותנו? קליפ זה מאפשר עבודה על ביטוי אישי וקבוצתי, חיבור לאור פנימי ומוטיבציה חיובית.
4. סופגניות – תנועה ומתיקות
בשיר הסופגניה, אנחנו משלבות בין משחק תנועתי לבין דמיון. הילדים הופכים לסופגניות עגלגלות, מתנדנדים, מקפצים ו”נאכלים” בביס גדול. זה משעשע, קל להבנה, ומעודד שיתוף פעולה.
רוצות לגוון? אפשר להכיר לילדים גם את שתי הסופגניות – שיר מקסים על שונות, חברות, קבלה, ויחד – שיח שמותאם בדיוק לרוח שיטת כרמל.
5. כד השמן – סיפור ויצירה
אי אפשר בלי הסיפור המכונן של החג – נס כד השמן. בעזרת תנועה רכה של הגוף כמו כד מתנדנד, ושיר קצבי ומזמין, הילדים נכנסים לעולם הסיפור דרך חוויה גופנית מלאה.
בהמשך לכך, אפשר ליצור יחד כד אישי – פעילות יצירה פשוטה שמחברת בין הדמיון לשיר.
6. סביבון – קצב, תנועה ויצירה
סביבון הוא לא רק צעצוע. הוא דרך נפלאה ללמד על מהירות וקצב, דרך מוזיקה אינסטרומנטלית, שהופכת תרגול גופני לפעולה חינוכית מוזיקלית. נתחיל בהאזנה, נמשיך בתנועה.
לפעילות: קליפ סביבון – לאט ומהר
ולסיום – יצירה צבעונית של סביבון אישי, עם נגיעות של זהב וכסף או צבעי החג, תאפשר חיזוק של מוטוריקה עדינה והבעה אישית.
לסיכום, חג החנוכה הוא לא רק הזדמנות למסיבה. הוא רגע של חינוך מתוך חוויה. עם הכלים הנכונים, המוזיקה, היצירה וההבעה התנועתית, אפשר להפוך את הגן לבית של אור – לא רק בחג, אלא לאורך כל השנה.
אפרת שמואליאן
מורה למוזיקה לגיל הרך, מפתחת תוכן חינוכי, יוצרת במכללת דעת שילוב אמנויות, בוגרת תואר ראשון בחינוך מיוחד.
מאמינה שלמידה מתחילה כשהילד מרגיש בטוח, אהוב ומחובר מוזיקה וטבע הם הערוצים שמובילים כל ילד לצמיחה והתפתחות.

