דילוג לתוכן

🎁 מבצע פסח: 30% הנחה על כל אלבומי המוזיקה –  קוד קופון: pesach25 לחצו כאן (עד ה־21.4.25) 🎁 

🎁 מבצע פסח: 30% הנחה על כל אלבומי המוזיקה –  קוד קופון: pesach25 לחצו כאן (עד ה־21.4.25) 🎁 

מדע וחקר – הסבון

 

מטרת השיעור: הכרת ערך הניקיון והבנת החשיבות שבשימוש בסבון לניקיון

מושג מדעי: אמולסיה. חיבור בין שני חומרים נוזליים שאינם מתחברים באופן טבעי

ניסוי מדעי: הסבון שעשה מהפכה

ציוד:  קערה, כרטיסיות ניקיון, 2 מטפחות כחולות, 2 צהובות או כתומות. כוס, שמן, סבון כלים 

 

 

 

“למה חשוב לשמור על הניקיון?”

  • נפתח שיחה עם הילדים על ניקיון הגוף והסביבה.
  • נשאל: “איך אתם מנקים את עצמכם?” “באילו חומרים משתמשים כדי לנקות?”
  • נציג תמונות / חומרי ניקוי שונים (מים, סבון, מגבונים, טישו וכו’)
    ונשאל: למה משמש כל אחד מהם?”

 

שימו לב: בשלב הזה עוד לא מסבירים למה סבון חשוב – זה יתגלה בהמשך דרך התנסות.

 

פעילות – ניקיון הגוף

שאלה:

“מה מנקים בגוף ואיך?”

  • מציגים תמונות (מצורפות בחוברת עזרים) / אביזרים (טישו, מקל אוזניים, מברשת שיניים, מגבת וכו’).
  • יוצרים התאמה: כל אביזר מתאים לאיבר מסוים.
  • נשחק עם התמונות משחק זיכרון:
    • לגילאים צעירים – עם קלפים פתוחים.
    • לבוגרים – עם קלפים הפוכים.

 

“אז למה בעצם צריך גם סבון? למה מים לבד לא תמיד מספיקים?”

 

נדגים דרך ניסוי: הסבון שעשה מהפכה

 

 

מה עושים:

  1. ממלאים כוס שקופה במים.
  2. מוסיפים שמן – מדגישים שהשניים לא מתערבבים.
  3. שואלים: “למה זה קורה לדעתכם?”
  4. מוסיפים סבון כלים ומערבבים – ורואים איך השמן מתחיל להתפזר במים.

 

הסבר לילדים:

“גם הלכלוך שעל הידיים לפעמים עטוף בשומן. מים לא אוהבים שומן – ולכן לא מצליחים לשטוף אותו. אבל סבון מחבר בין השומן למים – ואז אפשר לשטוף את הכל החוצה.”

 

 

נזמין שלושה ילדים ונדגים את תפקיד הסבון:

(אפשר לתת להם לעשות הצגה קטנה ולחבר לערך החברות)

  • ילד 1 – מחזיק מטפחת כחולה = מים
  • ילד 2 – מחזיק מטפחת צהובה/כתומה = שומן
  • עומדים בנפרד – “הם לא חברים”
  • ילד 3 – מחזיק שתי מטפחות – כחולה וצהובה
  • מושיט יד לכל אחד – ומחבר ביניהם.

הסבר:

“הילד השלישי הוא כמו סבון – הוא מצליח לחבר בין מים לשומן. ככה הסבון גורם ללכלוך להתערבב במים ולהישטף החוצה.”

 

סיכום – סבון הוא גיבור על!

הסבר מסכם בשפה של ילדים:

תחשבו על סבון כמו גיבור על שיש לו שתי ידיים מיוחדות:

יד אחת שאוהבת מים
יד שנייה שאוהבת שומן

כשהוא פוגש שומן על הידיים – הוא מחזיק אותו ביד אחת, ומחבר למים ביד השנייה.

וככה השומן עף מהידיים יחד עם המים

זה כאילו הסבון אומר לשומן:
“יאללה חבר, בוא איתי – ניקח אותך לרחצה!”