ערך לימודי
לימוד לילדים
שיר
קליפ
נורית וייס לוי
מטרת הפעילות – הכרת ציפור הקוקיה, התמצאות במרחב וקביעות אובייקט, פיתוח יכולת האזנה, הפנמת המשפט המוזיקלי דרך משחק, שירת סול-מי (טרצה).
מערך הפעילות לגילאי 1-3:
על השיר – בשיר המקורי והמוכר ישנם שני חלקים- חלק ראשון של צעידה וטיול ביער ובחלק השני שומעים את קולה של הקוקיה. בעיבוד החדש של, דעת – שילוב אמנויות, ישנו חלק נוסף- מנגינת הקוקיה מתוך קרנבל החיות של סן סנס. המנגינה, יחד עם קולה של הקוקיה, מזמינה אותנו לטייל לנסות ולהקשיב מהיכן נשמעת קולה של הקוקיה.
במפגש – נספר לילדים שאתמול יצאנו לטייל ביער ופתאום שמענו מישהו קורא – קו קו (כאן אפשר להשמיע קו-קו, או לנגן סול-מי במטלופון). מי זה יכול להיות? נספר לילדים על הקוקיה, נראה תמונה/ בובה ונשוחח על המראה שלה. עם הצעירים ניתן להוסיף כאן משחקי קוקו. עם הבוגרים נעבוד על השירה אפשר יחד עם המטלופון. נאזין לשיר, נסתתר ונציץ, נשיר יחד את הקו-קו (אפשר בליווי מטלופון)
במרחב – נלך עם השיר וכשנשמע את הקוקייה נסמן כל פעם במקום אחר במרחב.
עם אביזר – נחלק לילדים חישוקים. בחלק א של השיר נקפיץ את החישוק, בחלק ב נציץ דרכו או שנסתיר אותו ובמנגינה של הקוקיה נניח אותו על הריצפה, נסתובב סביבו ונקפוץ פנימה כאשר נשמע את הקו-קו של הקוקיה.
במשחק – נשחק משחקי ‘קוקו’ ומחבואים
המלצה ליצירה מוזיקלית –
מערך הפעילות לגליאי 3-6:
על השיר – בשיר המקורי והמוכר ישנם שני חלקים- חלק ראשון של צעידה וטיול ביער ובחלק השני שומעים את קולה של הקוקיה. בעיבוד החדש של, דעת – שילוב אמנויות, ישנו חלק נוסף- מנגינת הקוקיה מתוך קרנבל החיות של סן סנס. המנגינה, יחד עם קולה של הקוקיה, מזמינה אותנו לטייל לנסות ולהקשיב מהיכן נשמעת קולה של הקוקיה.
במפגש – נספר לילדים שאתמול יצאנו לטייל ביער ופתאום שמענו מישהו קורא – קו קו (כאן אפשר להשמיע קו-קו, או לנגן סול-מי במטלופון). מי זה יכול להיות? נספר לילדים על הקוקיה, נראה תמונה/ בובה ונשוחח על המראה שלה. נעבוד על השירה אפשר יחד עם המטלופון. נאזין לשיר, נסתתר ונציץ, נשיר יחד את הקו-קו.
במרחב – נלך עם השיר וכשנשמע את הקוקייה נסמן כל פעם במקום אחר במרחב. ניתן להזמין כל פעם מספר ילדים וכשהם שומעים את הקוקיה הם נעצרים במקום. ומצטרפים חברים חדשים.
במוזיקה – נשיר יחד את השיר וננגן במטלופון את הקו-קו (סול-מי) בעיתוי הנכון.
עם אביזר – נניח עיגולים על הרצפה, נלך ביניהם לפי המנגינה. סול-מי עוצרים ומסמנים. נחלק לילדים מקוש ביד, נלך בין העיגולים ובשמיעה של סול-מי נקיש על העיגול. אפשרות נוספת, נניח בחדר סוגי קפלות/פעמונים – הילדים ינועו עם המקושים ויקישו במוטיב סול-מי.
במשחק – נשחק משחקי מחבואים, חם קר, גמד גמד ביער וכדו’
שילוב אמנויות – ניקח דף וכלי כתיבה, נתחיל לצייר נקודות מפינה אחת של הדף לכוון הפינה השניה לפי המפעם בשיר וכשנשמע “קוקו” נצייר עגול
המלצה ליצירה מוזיקלית –
מילות השיר –
אצא לי אל היער / לחן עממי הולנדי, מילים: לא ידוע. / ביצוע מחודש: נורית וייס-לוי, הפקה: דעת
אֵצֵא לִי אֶל הַיַּעַר
לִרְאוֹת אֶת הַקּוּקִית
וַיַּעַן קוֹל מִיַּעַר:
הֵן זוֹהִי הַקּוּקִית!
קוּקוּ! קוּקוּ!
הֵן זוֹהִי הַקּוּקִית!