דילוג לתוכן

🎁 מבצע פסח: 30% הנחה על כל אלבומי המוזיקה –  קוד קופון: pesach25 לחצו כאן (עד ה־21.4.25) 🎁 

🎁 מבצע פסח: 30% הנחה על כל אלבומי המוזיקה –  קוד קופון: pesach25 לחצו כאן (עד ה־21.4.25) 🎁 

קליפ – אפרים שלא אהב סבון ומים (תעשו כבר סדר)

מטרת הפעילות – הכרת ערך הניקיון

מערך הפעילות לגליאי 0-3:

  •     על השיר – שיר שמח שמכניס לתודעה את משמעות הניקיון דרך משחק וכיף. השיר מורכב מבתים המתארים את הלכלוך והבלגן ומפזמון חוזר שמזמין את הילדים להצטרף.
  •       במפגש
  • נספר את הסיפור על אפרים. ניתן להמחיש עם בובה וחפצים מתאימים ולהפוך להצגה. נשוחח על משמעות הניקיון וההיגיינה. נמיין תמונות של אביזרי ניקיון שונים ע”פ קטגוריות לפי רמת הילדים (לדוגמא: ניקיון הפה, נקיון הגוף, נקיון החדר וכו’…)                                                                                                      “אפרים, ילד חמוד שמאוד אוהב לשחק, לאכול, לשיר, לרקוד, לטייל (אפשר לתת לילדים להוסיף רעיונות: “מה אתם אוהבים לעשות?”)
    אבל אתם יודעים מה אפרים לא אוהב?
    אפרים לא אוהב להתקלח
    אתם יודעים מה עוד?
    אפרים גם לא אוהב לצחצח שיניים
    ומה עוד?
    אפרים גם לא אוהב לסדר ולנקות את החדר
    (אפשר להמשיך ולתאר כיד הדמיון)
    נשאל את הילדים- למה חשוב לשמור על הניקיון? נפתח דיון על איך מנקים ובאילו חומרים.
    נשמיע לילדים את השיר על אפרים ונבקש מהם (לפני השמעת השיר) להקשיב טוב טוב ולספר מה קרה בסוף. האם אפרים הבין שחשוב לשמור על הנקיון?
    אפרים הבין שכדאי מאוד לשמור על הנקיון, זה לא נעים ולא בריא כשהכל מלוכלך.”
  •       בתנועה -נתאמן יחד על תנועות של ניקיון: שטיפת ידיים עם סבון, צחצוח שיניים, חפיפת שיער וכדו’. ניתן לעבור לשיר הניקיון המתאר את פעולות ההיגיינה וניקיון הגוף.
  • במוזיקה – בהאזנה לשיר נפעל בתנועה לפי מילות השיר בבתים ובפזמון- נשאל את הילדים ‘האם זה בסדר?’ והם יענו לנו ‘לא לא לא..’
  •       במשחק – נכין כרטיסיות של תמונות בזוגות או נביא אביזרי ניקיון – מברשת שיניים ושיניים, סבון וידיים, מגבת וילד, בגדים וארון, חדר ומשחקים, סקוצ’ וכלים וכן הלאה לפי גיל הילדים. נשחק משחק התאמות או זיכרון.
  •       עם אביזר – נפעל עם מטפחות – פעם זה ספוג שאפרים לא רוצה להשתמש בו, אחר כך המטפחת תהפוך לכל האביזרים שבורחים ממנו ובסוף היא תשוב להיות ספוג שאפרים מתנקה בו. אפשר גם לפעול עם ספוגים באופן דומה.
  •       ללא אביזר – נפעל עם השיר על פי מילות השיר. נשים דגש על החזרתיות (‘לא לא לא’)

 

מערך הפעילות לגליאי 3-6:

  •       על השיר – שיר שמח שמכניס לתודעה את משמעות הניקיון דרך משחק וכיף. השיר מורכב מבתים המתארים את הליכלוך והבלאגן ומפזמון חוזר שמזמין את הילדים להצטרף. בשיר מופיע גם אלמנט של שאלה ותשובה שניתן לפתח על ידי יצירה מוזיקלית מתאימה ומשחקי שאלה ותשובה.
  •   במפגש -נספר את הסיפור על אפרים. ניתן להמחיש עם בובה וחפצים מתאימים ולהפוך להצגה. נשוחח על משמעות הניקיון וההיגיינה. נמיין תמונות של אביזרי ניקיון שונים ע”פ קטגוריות לפי רמת הילדים (לדוגמא: ניקיון הפה, נקיון הגוף, נקיון החדר וכו’…)                                                                                                      “אפרים, ילד חמוד שמאוד אוהב לשחק, לאכול, לשיר, לרקוד, לטייל (אפשר לתת לילדים להוסיף רעיונות: “מה אתם אוהבים לעשות?”)
    אבל אתם יודעים מה אפרים לא אוהב?
    אפרים לא אוהב להתקלח
    אתם יודעים מה עוד?
    אפרים גם לא אוהב לצחצח שיניים
    ומה עוד?
    אפרים גם לא אוהב לסדר ולנקות את החדר
    (אפשר להמשיך ולתאר כיד הדמיון)
    נשאל את הילדים- למה חשוב לשמור על הניקיון? נפתח דיון על איך מנקים ובאילו חומרים.
    נשמיע לילדים את השיר על אפרים ונבקש מהם (לפני השמעת השיר) להקשיב טוב טוב ולספר מה קרה בסוף. האם אפרים הבין שחשוב לשמור על הנקיון?
    אפרים הבין שכדאי מאוד לשמור על הנקיון, זה לא נעים ולא בריא כשהכל מלוכלך.”
  •       בתנועה – נתאמן יחד על תנועות של ניקיון: שטיפת ידיים עם סבון, צחצוח שיניים, חפיפת שיער וכדו’. נצעד בחדר לצלילי מוזיקה מתאימה לשני סוגי אפרים- אפרים מלוכלך- הליכה איטית ודביקה, נלך בחדר כשאיברי הגוף שלנו נדבקים כאילו מרוח עליהם דבק, הידיים לכיסא, הרגליים לרצפה הגב לחבר ואפרים נקי- הליכה קלילה וקופצנית.
  •     במוזיקה – בהאזנה לשיר נפעל בתנועה לפי מילות השיר בבתים ובפזמון- נשאל את הילדים ‘האם זה בסדר?’ והם יענו לנו ‘לא לא לא..’, ניתן אף להפנות את תשומת לב הילדים למבנה של השיר- בתים ופזמון, נבחן יחד מה חוזר על עצמו ומה משתנה במילים, במוזיקה..
  •       במשחק 1. מה חסר בגננו הקטן?- עם אביזרים שונים של ניקיון. 2. מיון- נשים תמונה של חדר, תמונה של אמבטיה ותמונה של פה וכל פעם יבוא ילד למיין אביזרי ניקיון על פי הקטגוריות.
  •       עם אביזר – אפשר לפעול עם מטפחות- פעם זה ספוג שאפרים לא רוצה להשתמש בו, אחר כך המטפחת תהפוך לכל האביזרים שבורחים ממנו ובסוף היא תשוב להיות ספוג שאפרים מתנקה בו. אפשר גם לפעול עם ספוגים באופן דומה.
  •     ללא אביזר – נפעל עם השיר על פי מילות השיר. נשים דגש על החזרתיות (‘לא לא לא’)

 

מילות השיר –

 

אפרים/ מילים ולחן: אינה קריבינסקי, הפקה: דעת

לא רוצה אפריים לצחצח השיניים

לא רוצה אפרים לשטוף את הידיים

לא רוצה אפרים לשטוף את הפנים

לא רוצה אפרים לסדר את הבגדים

 

פזמון:

תגידו ילדים האם זה בסדר?

לא לא לא לא לא, תעשה כבר סדר!

 

כולם אומרים אפריים מלוכלך כל כך

יום אחד ממנו הסדין שלו ברח

אמרה הצלחת גם אני בורחת

אמר המסרק גם אני מסתלק

 

פזמון:

תגידו ילדים האם זה בסדר?

לא לא לא לא לא, תעשה כבר סדר!

 

לילד שמו אפרים ברחו הנעליים

חולצה מסרק גרביים אפילו מכנסיים

בוכה בוכה אפרים תחזירו לי הכל

בלי הבגדים שלי אני כלל לא יכול

 

פזמון:

תגידו ילדים האם זה בסדר?

לא לא לא לא לא, תעשה כבר סדר!

 

הבין הכל אפרים הוא רוצה לומר

תמיד כדאי להיות נקי ומסודר

הבין הכל אפרים הוא רוצה לומר

תמיד כדאי להיות נקי ומסודר

 

פזמון:

תגידו ילדים האם זה בסדר?

כן נקי הגוף וגם נקי החדר