מטרת השיעור: הכרת ערך הניקיון והבנת החשיבות שבשימוש בסבון לניקיון
מושג מדעי: אמולסיה. חיבור בין שני חומרים נוזליים שאינם מתחברים באופן טבעי
ניסוי מדעי: הסבון שעשה מהפכה
ציוד: קערה, כרטיסיות ניקיון, 2 מטפחות כחולות, 2 צהובות או כתומות. כוס, שמן, סבון כלים
“למה חשוב לשמור על הניקיון?”
- נפתח שיחה עם הילדים על ניקיון הגוף והסביבה.
- נשאל: “איך אתם מנקים את עצמכם?” “באילו חומרים משתמשים כדי לנקות?”
- נציג תמונות / חומרי ניקוי שונים (מים, סבון, מגבונים, טישו וכו’)
ונשאל: “למה משמש כל אחד מהם?”
שימו לב: בשלב הזה עוד לא מסבירים למה סבון חשוב – זה יתגלה בהמשך דרך התנסות.
פעילות – ניקיון הגוף
שאלה:
“מה מנקים בגוף ואיך?”
- מציגים תמונות (מצורפות בחוברת עזרים) / אביזרים (טישו, מקל אוזניים, מברשת שיניים, מגבת וכו’).
- יוצרים התאמה: כל אביזר מתאים לאיבר מסוים.
- נשחק עם התמונות משחק זיכרון:
- לגילאים צעירים – עם קלפים פתוחים.
- לבוגרים – עם קלפים הפוכים.
“אז למה בעצם צריך גם סבון? למה מים לבד לא תמיד מספיקים?”
נדגים דרך ניסוי: הסבון שעשה מהפכה
מה עושים:
- ממלאים כוס שקופה במים.
- מוסיפים שמן – מדגישים שהשניים לא מתערבבים.
- שואלים: “למה זה קורה לדעתכם?”
- מוסיפים סבון כלים ומערבבים – ורואים איך השמן מתחיל להתפזר במים.
הסבר לילדים:
“גם הלכלוך שעל הידיים לפעמים עטוף בשומן. מים לא אוהבים שומן – ולכן לא מצליחים לשטוף אותו. אבל סבון מחבר בין השומן למים – ואז אפשר לשטוף את הכל החוצה.”
נזמין שלושה ילדים ונדגים את תפקיד הסבון:
(אפשר לתת להם לעשות הצגה קטנה ולחבר לערך החברות)
- ילד 1 – מחזיק מטפחת כחולה = מים
- ילד 2 – מחזיק מטפחת צהובה/כתומה = שומן
- עומדים בנפרד – “הם לא חברים”
- ילד 3 – מחזיק שתי מטפחות – כחולה וצהובה
- מושיט יד לכל אחד – ומחבר ביניהם.
הסבר:
“הילד השלישי הוא כמו סבון – הוא מצליח לחבר בין מים לשומן. ככה הסבון גורם ללכלוך להתערבב במים ולהישטף החוצה.”
סיכום – סבון הוא גיבור על!
הסבר מסכם בשפה של ילדים:
תחשבו על סבון כמו גיבור על שיש לו שתי ידיים מיוחדות:
יד אחת שאוהבת מים
יד שנייה שאוהבת שומן
כשהוא פוגש שומן על הידיים – הוא מחזיק אותו ביד אחת, ומחבר למים ביד השנייה.
וככה השומן עף מהידיים יחד עם המים
זה כאילו הסבון אומר לשומן:
“יאללה חבר, בוא איתי – ניקח אותך לרחצה!”