מטרת השיעור: הכרת הסמלים הלאומיים של מדינת ישראל
מושג מדעי: האבקה
ניסוי מדעי: ציורים מציירים את עצמם על גבי דבק
ציוד: דגל, סמל המדינה עם מנורה וענפי זית, מפת ארץ ישראל, כרטיסיות X/V (מצורף בחוברת עזרים), תמונות של ציפורים, עצים ופרפרים (מצורף בחוברת עזרים). למסלול: חישוקים, קונוסים, כיסאות, 2 קערות, 40 פונפונים, 40 פינצטות. לניסוי: דבק לבן, צבע מאכל כחול וירוק, 3 שיפודים, סבון כלים, קערית, דף לבן.
היכרות עם סמלי המדינה
נציג לילדים את הסמלים הלאומיים: הדגל, סמל המדינה עם מנורה וענפי זית, מפת ארץ ישראל.
נספר לילדים שיום אחד ישבו הרבה אנשים חשובים והחליטו שגם הטבע של הארץ צריך להיות שותף בסמלים של המדינה והחליטו לבחור עץ, ציפור ופרפר שיהיו חלק מהסמלים.
הצבעה: בחירת העץ הלאומי
החברים בוועדה החליטו לעשות הצבעה.
- נחלק לכל ילד כרטיס עם וי וכרטיס עם איקס, לצעירים נחלק רק כרטיס אחד עם וי (מצורף בחוברת עזרים)
- נציג תמונות של עצים, ביניהם עץ הזית (מצורף בחוברת עזרים)
- נעשה הצבעה: נרים תמונה של כל עץ – והילדים ירימו כרטיב של וי או של איקס
- לאחר ההצבעה נראה את סמל המדינה ונגלה בו את ענפי הזית
- נכריז על עץ הזית כעץ הלאומי של מדינת ישראל.
הצבעה: בחירת הציפור הלאומית
- נציג תמונות של ציפורים, ביניהן הדוכיפת (מצורף בחוברת עזרים)
- נעשה הצבעה כמו קודם.
- נראה לילדים כיצד הדוכיפת מזכירה את מפת ארץ ישראל בצורתה.
- נכריז עליה כציפור הלאומית של מדינת ישראל.
- נחגוג עם “ריקוד הציפורים” קצר בכיתה.
הצבעה: בחירת הפרפר הלאומי
– נערוך הצבעה עם שלושה פרפרים, ביניהם כחליל השברק (מצורף בחוברת עזרים)
– נראה איך הכחליל מזכיר את צבעי הדגל (כחול ולבן).
– נכריז עליו כפרפר הלאומי של ישראל.
לימוד מדעי: תהליך ההאבקה
נספר שעץ הזית רצה עוד עצים לידו, כדי לא להיות לבד.
מי בא לעזור? כחליל השברק והדוכיפת.
הפרפר והציפור באו לבקר את העץ, נהנו מהפריחה שלו, שיחקו וכשעפו מהעץ הם נשאו איתם אבקנים, שזה כמו גרגירי
אבקה קטנים, שלאט לאט התפזרו מסביב ונולדו מהם עוד עצים.
פעילות: מסלול האבקה
- נבנה מסלול מכשולים בכיתה (חישוקים, קונוסים, כיסאות).
- בקצה ההתחלתי: קערה עם פונפונים (אבקנים).
- בקצה השני: קערה ריקה.
- הילדים יהיו פרפרים וציפורים ויעבירו פונפון בעזרת פינצטה/כף לאורך המסלול
- לצעירים – אפשר להעביר ביד.
- מטרת המשימה: להעביר את האבקנים מ’פרח לפרח’ בלי להפיל אותם.
ניסוי: פרפר צבעוני
- נמרח דבק לבן על נייר
- נטפטף טיפה של צבע מאכל על הדבק
- נטפטף טיפה של סבון כלים על הצבע מאכל בעזרת שיפוד
- נצפה כיצד הצבע מתפשט ויוצר צורת פרפר מרהיבה.