מציגת הפעילות – נעמי בוסי
מטרת הפעילות – הפנמת נושא החברות, השיתוף, החיבור בין הילדים בגן, תוך עבודה על מיומנות של ריקוד במעגל ומוטוריקה.
מערך הפעילות לגילאי 0-3:
על השיר – אחד המאפיינים הבולטים של הבוקר הוא ציוץ הציפורים, כאילו הן אומרות לנו בוקר טוב. השיר מזכיר לנו את ציוץ הציפורים של הבוקר ודרך זה מספר לנו על חברות וריקוד משותף. בשיר שני חלקים, הראשון של צעידה המזמינה את הילדים להצטרף בתנועות הליכה ולפגוש חבר, השני של ציוץ הציפורים ובוקר טוב.
במפגש – נביא ציפור בובה או תמונה ונספר שהיא רוצה לפגוש חבר אך מתביישת. נציע לשיר לה שיר ונשיר יחד איתה חלקים מהשיר כשנראה כיצד לאט לאט היא מצליחה להתחבר לחברים.
במרחב – נתחיל בריקוד של כל ילד עם עצמו, נעשה תנועות של מקור מצייץ עם הידיים, נסתובב במקום ונעשה תנועות של קימה בבוקר- מתיחה, פיהוק. בהמשך נמצא חברים לרקוד איתם יחד.
בתנועה – נחקה יחד תנועות של ציפור- ציוץ המקור עם הידיים, מרפקים לצדדים כמו כנפיים מקופלות וידיים פרושות כמו ציפור שעפה. בנוסף, נעבוד על הסיבוב לבד וסיבוב ביחד.
במוזיקה – נשים לב להבדל בין הפזמון לבית- הפזמון קיצבי יותר ולכן נעשה תנועות קצרות ומהירות יותר ואילו הבית איטי ונמשך- והתנועות יהיו בהתאם
עם אביזר – נרקוד עם ציפורים עשויות מלבד או גזירות של ציפורים על מקל, בישיבה במקום ובהמשך השיר נקום וננוע במרחב.
ללא אביזר – נפעל עם השיר בהתאם למילים כאשר התנועה של הציוץ במקור עם הידיים תהווה מוטיב חוזר.
במשחק – כל הציפורים ישנות על הרצפה וציפור אחת (הגננת או המורה) הולכת ומעירה את כולם לבוקר טוב. כל ציפור שהמורה נגעה בה מתחילה להתמתח ולעופף במרחב לאחר שכל הציפורים התעוררו הגננת/ המורה נוגעת בפעם השניה בראשי הילדים והציפורים אט אט חוזרות לישון במקום או ברצפה וחוזר חלילה.
המלצה ליצירה מוזיקלית –
ריקוד הציפורים- נרקוד יחד בתנועות של ציפור- מקור, כנף וזנב ובחלק השני של המנגינה ננוע במרחב או שנתעופף כמו ציפור.
מערך הפעילות לגליאי 3-6:
על השיר – אחד המאפיינים הבולטים של הבוקר הוא ציוץ הציפורים, כאילו הן אומרות לנו בוקר טוב. השיר מזכיר לנו את ציוץ הציפורים של הבוקר ודרך זה מספר לנו על חברות וריקוד משותף. בשיר שני חלקים, הראשון של צעידה המזמינה את הילדים להצטרף בתנועות הליכה ולפגוש חבר, השני של ציוץ הציפורים ובוקר טוב.
במפגש – נביא ציפור בובה או תמונה ונספר שהיא רוצה לפגוש חבר אך מתביישת. נציע לשיר לה שיר ונשיר יחד איתה חלקים מהשיר, כשנראה כיצד לאט לאט היא מצליחה להתחבר לחברים. עם ילדים גדולים אפשר ממש להזמין ילדים שיהיו לה לחברים.
במרחב – נתחיל בריקוד של כל ילד עם עצמו, נעשה תנועות של מקור מצייץ עם הידיים, נסתובב במקום ונעשה תנועות של קימה בבוקר- מתיחה, פיהוק, אחר כך נמצא חבר אחד לרקוד איתו בזוג, בהמשך נצטרף לעוד זוג וככה לאט לאט המעגלים יגדלו עד שיהיה מעגל אחד גדול.
בתנועה – נחקה יחד תנועות של ציפור- ציוץ המקור עם הידיים, מרפקים לצדדים כמו כנפיים מקופלות וידיים פרושות כמו ציפור שעפה. בנוסף, נעבוד על הסיבוב לבד וסיבוב ביחד.
במוזיקה – נשים לב להבדל בין הפזמון לבית- הפזמון קיצבי יותר ולכן נעשה תנועות קצרות ומהירות יותר ואילו הבית איטי ונמשך- והתנועות יהיו בהתאם
עם אביזר – ניתן לרקוד עם ציפורים עשויות מלבד או גזירות של ציפורים על מקל, בישיבה במקום ובהמשך השיר לקום ולנוע במרחב.
ללא אביזר – נפעל עם השיר בהתאם למילים כאשר התנועה של הציוץ במקור עם הידיים תהווה מוטיב חוזר.
במשחק – כל הציפורים ישנות על הרצפה וציפור אחת (הגננת או המורה) הולכת ומעירה את כולם לבוקר טוב. כל ציפור שהמורה נגעה בה מתחילה להתמתח ולעופף במרחב לאחר שכל הציפורים התעוררו הגננת/ המורה נוגעת בפעם השניה בראשי הילדים והציפורים אט אט חוזרות לישון במקום או ברצפה וחוזר חלילה.
שילוב אמנויות – נאזין למנגינה של ריקוד הציפורים. בחלק א’ של המנגינה נצייר כמו ציפורים- קווים קטנים או נקודות. בחלק ב’ של המנגינה נטייל עם הצבע על הדף כמו ציפור שעפה במרחב.
המלצה ליצירה מוזיקלית –
ריקוד הציפורים- נרקוד יחד בתנועות של ציפור- מקור, כנף וזנב ובחלק השני של המנגינה ננוע במרחב או שנתעופף כמו ציפור.
מילות השיר –
בוקר אור / מילים ולחן: אינה קריבינסקי, הפקה: דעת
פזמון
ציף ציף ציף ציף שרה לי ציפור.
ציף ציף ציף ציף בוקר בוקר אור .
בואו נפתח את העיניים,
ונמתח את הידיים.
ראש נזיז מצד לצד,
מהמיטה נקפוץ מייד.
ציף ציף…
מחכים לי חברים
שלגן היום באים
נשחק אתם ביחד,
גם נשיר כולם בנחת.
ציף ציף…
נתחבר מהר, מהר,
יחד שנינו עם חבר.
פה כולנו חברים
כיף בגן ומה נעים .
ציף ציף…