קורס דיגיטלי זה מוצע למכירה במחיר מלא באתר,
כחלק מההטבה הייחודית למנויי הספרייה – הוא פתוח לכם עכשיו לצפייה חופשית, כל עוד הוא זמין בספרייה (לזמן מוגבל)
הקורסים מתחלפים ומתעדכנים מעת לעת, אז זה הזמן ליהנות, ללמוד ולהעשיר את השיעורים בגן או בכיתה.
כשחושבים על חג ל”ג בעומר, עולה בראשנו תמונת המדורות הממלאות את הארץ, עם כל היופי בדבר גם הזהירות מאש.
שיעור מוסיקלי שבו נכיר את סוגי קרשים, נשיר למדורה ולתפוחי האדמה.
האש מזמנת לנו עבודה על מושגי דינאמיקה במוסיקה: פיאנו-פורטה (חזק-חלש), קרשנדו-דימינואנדו (מתעצם-נחלש), סגי קרשים יהוו חשיפה לשוני הצליל אותם הם משמיעים בהקשה, יזמנו האזנה ליצירות מוסיקליות שונות בגוון הצליל.
אמצעי ההמחשה יהיו חומרים מזדמנים, החל מסוגי מקלות הקשה, עבודה עם נייר עיתון, נייר כסף וסרטים צבעוניים.
לכן נקרא השיעור תחושות מקצב – שיש בו גם סוגי חומרים בתחושה וסוגי מקצבים במוסיקה.
נסיים בפעילות של שילוב אמנויות במוסיקה.
את השיעור מנחה ורד כרמל – מנכ״ל מכללת דעת.
השיעור כולל הדגמות מתוך הספריה הדיגיטלית של נטקידס ומהשיעורים במכללת דעת שילוב אמנויות, שירים והמלצה לפעילות עם מוסיקה נלווית, מערך כתוב, תמליל השירים, והשירים.
תוכן עניינים:
- על השיעור מלמדת ורד כרמל
- שיר המדורה
- שיר תפ, תפ, תפוח אדמה
- שיעור עם מקלות
- עבודה עם עיתון
- עבודה עם נייר כסף
- בונוס יצירת מדורה מפוארת עם ליאת מתוך הספרייה הדיגיטלית של נטקידס
- שירים להשמעה וקבצים להורדה
1. על השיעור מלמדת ורד כרמל
כשחושבים על חג ל”ג בעומר, עולה בראשנו תמונת המדורות הממלאות את הארץ, עם כל היופי בדבר גם הזהירות מאש.
קצת על החג והמסורת
ל”ג בעומר הוא היום השלושים ושלושה (ל”ג) לספירת העומר, מתוך 49 ימים שבסיומם מגיע חג השבועות.
החג מציין את הפסקת מנהגי האבלות, מסופר כי ביום זה הפסיקו תלמידי ר’ עקיבא למות ממגפה, וביום זה נפתר ר’ שמעון בר-יוחאי.
המנהג החשוב והמשמעותי שנחוג גם בימנו הוא הדלקת המדורות, זכר למדורות שהדליקו בהרים על מנת לבשר לעם על ראש חודש ויש אומרים גם על פרוץ המרד.
מה ניקח מכל זה ללימוד המוסיקלי של החג בגיל הרך?
שירי מסורת כמובן ונושא האש והמדורה.
האש מזמנת לנו עבודה על מושגי דינאמיקה במוסיקה: פיאנו-פורטה (חזק-חלש), קרשנדו-דימינואנדו (מתעצם-נחלש), סגי קרשים יהוו חשיפה לשוני הצליל אותם הם משמיעים בהקשה, יזמנו האזנה ליצירות מוסיקליות שונות בגוון הצליל.
אמצעי ההמחשה יהיו חומרים מזדמנים, החל מסוגי מקלות הקשה, עבודה עם נייר עיתון, נייר כסף וסרטים צבעוניים.
לכן נקרא השיעור תחושות מקצב – שיש בו גם סוגי חומרים בתחושה וסוגי מקצבים במוסיקה.
נסיים בפעילות של שילוב אמנויות במוסיקה
מטרות הלימוד בנקודות
מטרות מוסיקליות: מושגים מוסיקליים: p/f, דינאמיקה : קרשנדו – דימינואנדו, הדגשות.
מטרות ערכיות: תחושה ריתמית, תחושות של מירקם, מחזור, שילוב אמנויות במוסיקה,
מטרות מוסיקליות: דינאמיקה : קרשנדו – דימינואנדו, הדגשות.
מטרות ערכיות: צבעים, מיחזור, תחושות.
2. שיר המדורה
שלהבות האש במדורה הן כסולם הצלילים. לעיתים חזקות, לעיתים חלשות, פעם גבוהות ופעם נמוכות. בשיר זה ניגודי המוסיקה באים לידי ביטוי בצורה ממשית באמצעות סרטי בד המדמים את תנועת האש.
שלהבות במדורה / מילים ולחן: אינה קריבינסקי, הפקה: דעת
בואו חברים בואו במהרה
נדליקה ביחד מדורה!
מדורה יש! מדורה יש!
ל”ג בעומר חג של אש
מדורה יש! מדורה יש!
ל”ג בעומר חג של אש
להבה קטנה התפתלה השתובבה
היא עלתה, עלתה, עלתה – והופ כבתה
אוי מה קרה? למה היא כבתה?
נעשה מחדש מדורה גדולה ממש!
מדורה יש! מדורה יש!
ל”ג בעומר חג של אש
להבה שניה התפתלה השתובבה
היא עלתה, עלתה, עלתה – והופ כבתה
אוי מה קרה? למה היא כבתה?
נעשה מחדש מדורה גדולה ממש!
מדורה יש! מדורה יש!
ל”ג בעומר חג של אש
הרבה להבות מתפתלות, מתפתלות
הן עולות, עולות, עולות – ומתרבות
למדורה גדולה הן מתחברות
בואו במהרה נשב מסביב למדורה.
מדורה יש! מדורה יש!
ל”ג בעומר חג של אש
המלצה לפעילות לשיר המדורה עם המנגינה מתוך: שחרזדה / רימסקי קורסקוב
שחרזדה / רימסקי קורסקוב
עבודה עם מטפחות / סרטים של אש
מושגים מוסיקליים: קרשנדו- דימינואנדו / פיאנו פורטה
מבנה המנגינה: א – ב – א – ב – א-סיום
חלק א’ מאופיין בשלוש פרזות. כל פרזה מורכבת משני משפטים מוסיקליים. כמו כן המנגינה מתחילה בפיאנו – P (חלש) ומתעצמת לפורטה – F (חזק).
חלק ב’ מאופיין כמו חלק מעבר עם 4 משפטים קצרים ובהדגשה של שתי הפעמות בסוף משפט.
חלק א’ חוזר בעוצמה יותר חזקה
חלק ב’ חוזר
חלק א האחרון קצר יותר ומנוגן בפיאנו P.
המלחין רימסקי קורסקוב
“שחרזאדה”: Scheherazade / היא סוויטה סימפונית מפורסמת מאת המלחין הרוסי רימסקי קורסקוב. נוהגים לקרוא לקבוצה של מלחינים רוסיים שהיו הגדולים במאה ה-19 “קבוצת החמישה” והמלחין קורסקוב הוא אחד מהם.
היצירה מבוססת על הספר “סיפורי אלף לילה ולילה”. היא נקראת סוויטה בגלל ריבוי הפרקים שבה. המלחין רימסקי קורסקוב נתן שם לכל חלק. והלחין אותה עם תזמור מסנוור וצבעוני, שהם מאפיינים של היצירות שלו
3. שיר תפ, תפ, תפוח אדמה
דקלום מקצב תפ תפוח אדמה בהנחיית נעמי בוסי
הדגמה מתוך מכללת דעת שילוב אמנויות
ראפ תפוח אדמה
תפ, תפ, תפוח אדמה / מילים ולחן: אינה קריבינסקי, הפקה דעת
יושבים מסביב למדורה – רה רה
בחושך היא לנו מאירה – רה רה
אש חמה – מה מה מה
אש חמה – מה מה מה
מחכים לתפוח אדמה – מה מה.
למה – מה מה?
למה – מה מה?
לתפוח אדמה – מה מה
אתם מוכנים – למה ?
לאכול תפוח אדמה
זהירות הקליפה חמה
לא נשאר אף פרור – מה
המלצות לפעילות
ומה נאכל ליד המדורה? תפוח אדמה.
שיר בסגנון ראפ קצבי שנבצע אותו בתיפוף על הגוף ותנועות של ראפ.
המילים עם התנועות
יושבים מסביב למדורה – רה רה …( הקשות ברכיים / / כפים II +ברכיים WI כפים II )
בחושך היא לנו מאירה – רה רה
אש חמה – מה מה – – -…………..(יד מושטת קדימה ובחזרה )
אש חמה – מה מה
מחכים לתפוח אדמה – מה מה….( מצביעים על תופ”א לכיוון הרצפה)
למה – מה מה
למה – מה מה
לתפוח אדמה – מה מה
*מעבר מוסיקלי – …..( הקשות על כף היד / גלגול על הברכיים/ הקשות על כל הגוף /מיד ליד)
אתם מוכנים – למה ? …( שואלים עם הידיים )
לאכול תפוח אדמה …( אוכלים בהצגה )
מה – זהירות הקליפה חמה…( מנפנפים ביד ימין ‘חם’ )
מה – לא נשאר אף פרור – מה …( ידיים על הלחיים ושואלים )
משחק חברתי
משחק תפוח אדמה לוהט- עובר מילד לילד לצלילי הפיציקטו, כשמנגינה נעצרת –זורקים לאש
4. שיעור עם מקלות
שיעור על קרשים ומה שנשרף באש
מטרת הנושא: סוגי קרשים, סוגי חומרים בתחושה
מטרה מוסיקלית: צליל חזק –חלש P-F, פיצקטו, משפט מוסיקלי
שילוב אמנויות: עבודה עם מקלות וקרשים, נייר עיתון ונייר כסף
עבודה עם מקלות עבים
עבודה עם מקלות דקים
דקלום קרשים / אינה קריבינסקי
קרשים, קרשים
מה אתם מקישים
רוצים לנחש?
מקצב של אש
מבנה השיעור
- שיחה: איזה קרשים נביא קודם למדורה? מהעבה והגדול – לדק ביותר
- המורה מראה סוגי קרשים ומקלות שהביאה, חלקם מקלות עץ עבים, חלקת דקים, כפיסי עץ מלבניים ועגולים.
- שיחה על סוג המקל, האם הוא יידלק באש?
- בוחנים את ההבדל בעובי, בצורה ובצליל של כל מקל. אח”כ המורה תשמיע צליל של הקשות והילדים יבחינו בהבדל בין הצלילים, איזה מקלות משמיעים צליל חלש ואיזה צליל חזק.
- המורה מניחה בחדר סוגי קרשים. כל סוג של מקלות או קרשים המורה תניח במסלול שונה.
- הילדים נעים במרחב בין הקרשים לפי המסלול על הרצפה.
- המורה תבקש להרים סוג אחד של מקל/קרש או מה שהילד בוחר.
- משמיעים צליל ומבחינים בהבדל של הצליל המופק מכל סוג.
- המורה משמיעה שיר מסורת של ל”ג בעומר, הילדים רוקדים ומקישים עם המקלות.
המלצה ליצירה
ריקוד המקלות / ריקוד בונדו safari duo – מקלות עץ גדולים
5. עבודה עם עיתון
מחול השעות / פונקיאלי
אנחנו משמיעים חלק מתוך היצירה, במבמנה א – ב – א
חלק א – נקרע את העיתון לפי המשפט המוסיקלי.
חלק ב – ננפנף בעתון, עבודה חופשית עם העיתון.
- בתחילה המורה מראה בעצמה רק עם החלק הראשון של המנגינה
- מחלקת לילדים את העיתון
- הם מצטרפים למורה עם היצירה המוסיקלית והפעילות עם העיתון
6. עבודה עם נייר כסף
מחול השעות / פונקיאלי
בחלק הראשון מציירים עם טוש על גבי נייר כסף
בחלק השני מנפנפים בנייר
בחלק השלישי בונים מדורה מנייר כסף
המלצה לטרום פעילות בשילוב אומנויות עם נייר כסף:
יוצרים “דו שיח” אומנותי עם המיצג אותו בנינו מנייר הכסף ומאסופת נייר עיתון
מחול השעות /פונקיאלי
7. בונוס יצירת מדורה מפוארת עם ליאת מתוך הספרייה הדיגיטלית של נטקידס
ליאת פורסט
מטרת הפעילות – לחבר את הילדים לחג ולהכניס מדורה לגן או לבית מבלי להסתכן מבחינה בטיחותית.
רשימת ציוד – חישוק בינוני, רצועות קרטון, מפל או בריסטול בצבעי האש, מהדק, אקדח דבק חם.
להורדת שבלונת השלהבות למדורה לחצו כאן
8. שירים להשמעה וקבצים להורדה
קבצים להורדה:
שירים להשמעה ולרכישה:
*הזכות לשימוש בשיר היא אישית, אין להעביר. (עוד פרטים על זכויות יוצרים > כאן)