לימוד לילדים
שיר שמש וענן
מטרת הפעילות – חיבור לטבע- לשינויים החלים במזג האוויר בעונת הסתיו. עבודה על “מחבואים” כמשחק וכלמידה- קביעות האובייקט.
מערך הפעילות לגילאי 0-3:
על השיר – שיר שהוא כמו משחק מחבואים. פעם השמש מסתתרת ופעם הענן. כמה משמעותית עבור ילדים ההבנה שאנו המבוגרים לפעמים נעלמים להם אבל תמיד נחזור ונתגלה שוב.
במפגש – נספר לילדים על מה שראיתי הבוקר בחלון- הסתכלתי והייתה שם שמש ופתאום עננים הופיעו והשמש נעלמה. זה ממש מבלבל.. נוציא שמש וענן גדולים, נדגים לילדים כיצד פעם השמש מסתתרת מאחורי העננים ופעם הענן נעלם והשמש גלויה לחלוטין.
במרחב – כאשר השמש מסתתרת נחפש אותה ברחבי החדר, בין הילדים, מאחורי חפצים ועוד.. גם כשהענן מסתתר נחפש אותו.
בתנועה – פעם הראש שלנו הוא השמש והוא מסתתר מאחורי הידיים (עננים) שלנו ופעם הידיים עננים ונסתיר אותם מאחורי הגב.
במוזיקה – ישנו חלק בשיר בו אנו מבקשים מהענן או השמש לצאת מיד. במילה מיד ניתן לרקוע עם הרגל רקיעה אחת, יש פה הפנמה של סוף משפט מוזיקלי.
עם אביזר – נחלק לילדים שמשות על שפדלים או גזירות של עננים כאשר נכוון אותם שאנו האלמנט השני ונפעל בהתאם (למשל – אם הילדים קיבלו שמש על שפדל, הגננת/ צוות הגן יהיו העננים)
מערך הפעילות לגליאי 3-6:
על השיר – שיר שהוא כמו משחק מחבואים. פעם השמש מסתתרת ופעם הענן. כמה משמעותית עבור ילדים ההבנה שאנו המבוגרים לפעמים נעלמים להם אבל תמיד נחזור ונתגלה שוב.
במפגש – נספר לילדים על מה שראיתי הבוקר בחלון- הסתכלתי והייתה שם שמש ופתאום עננים הופיעו והשמש נעלמה. זה ממש מבלבל.. נוציא שמש וענן גדולים, נדגים לילדים כיצד פעם השמש מסתתרת מאחורי העננים ופעם הענן נעלם והשמש גלויה לחלוטין.
במרחב – כאשר השמש מסתתרת נחפש אותה ברחבי החדר, בין הילדים, מאחורי חפצים ועוד.. גם כשהענן מסתתר נחפש אותו.
בתנועה – פעם הראש שלנו הוא השמש והוא מסתתר מאחורי הידיים (עננים) שלנו ופעם הידיים עננים ונסתיר אותם מאחורי הגב. נעבוד על הסתר וגילוי, מה קורה לנו בגוף כאשר איבר “מסתתר” איך התנועה נעשית? מעט מוגבלת. נשחק משחק כאשר המורה בכל פעם מכריזה על פעולה שצריך לעשות ואיזה איבר בגוף מסתתר למשל: לבנות מגדל מקוביות וכף היד מסתתרת או ללכת לגן והברך מסתתרת (דורש ללכת בלי לקפל את הרגל). ניתן לעבוד גם בזוגות כאשר רוקדים יחד בחדר ובכל פעם שהמורה מכריזה הסתר כל ילד בוחר איזה איבר “להסתיר” ונראה מה קורה לריקוד המשותף.
במוזיקה – ישנו חלק בשיר בו אנו מבקשים מהענן או השמש לצאת מיד. במילה מיד ניתן לרקוע עם הרגל רקיעה אחת, יש פה הפנמה של סוף משפט מוזיקלי.
עם אביזר – נחלק לחלק מהילדים שמשות על שפדלים ולחלק השני נחלק גזירות של עננים, כאשר בחלק הראשון הילדים עם השמשות יסתירו אותן מאחורי הגב ושאר הילדים יחפשו אותן ובחלק השני העננים מסתתרים ושאר הילדים מחפשים אותם.
ללא אביזר – נרקוד בזוגות- אחד מהילדים יהיה שמש והשני ענן. בהתחלה יסתובבו ביחד ובהמשך השיר יסתתרו כל פעם. פעם הילד שהוא שמש מאחורי הילד שהוא ענן ופעם להיפך, כאשר הילד שאינו מסתתר עושה תנועות של חיפוש.
במשחק – נשחק חם קר. ילד אחד עוצם עיניים ואנו נחביא לו את בובת השמש או הענן והוא יצטרך למצוא אותה לפי חם קר.
מילות השיר –
שמש וענן / מילים ולחן: אינה קריבניסקי, הפקה:דעת
שמש וענן חברים טובים
שמש וענן משחקים במחבואים.
הסתתרה השמש. “איפה את?
שמש , שמש צאי מיד!
דקלום :יצאה השמש, היא כבר כאן.
מסתתר עכשיו ענן.
איפה הענן ? לאן הוא , נעלם?
אולי הוא פה, אולי הוא שם.
“צא מהר ענן, צא קטן.
“צא מהר, הגיע זמן”.
דקלום: יצא ענן שר טרה לה לה/ נה נה נה
ועכשיו הכול מהתחלה/ נגמרה המנגינה