מטרת הפעילות – היכרות עם האלמנט המרכזי בעונת הקיץ, עבודה על מבנה מוזיקלי, קואורדינציה, מוטוריקה עדינה ומוטוריקה גסה.
מערך הפעילות לגילאי 0-3:
- על השיר – שיר קייצי, שמח ומאיר המזמין את הילדים לחגוג עם השמש את עונת הקיץ האהובה בה אנו מטיילים בחוץ ונהנים מחומה. השיר מורכב משני בתים ופזמון- מה שמזמן לנו עבודה על הפנמת המבנה המוזיקלי דרך תנועות תואמות בבית ותנועות תואמות בפזמון. כמו כן, המילה שמש חוזרת על עצמה הרבה, על מנת להדגיש את החזרתיות נעשה את אותה התנועה בכל פעם שמוזכרת השמש.
- במפגש – נשאל את הילדים איך יודעים שקיץ עכשיו? אה.. כי יש שמש גדולה וחמה בחוץ. עננים כבר לא מכסים את השמים, לא קר ולא יורד גשם. נשאל את הילדים איך ניתן לעשות שמש עם הידיים? ונבחר תנועה שתחזור על עצמה במהלך השיר. נדבר על ההגנה מהשמש ומה חשוב להקפיד בקיץ.
- במרחב – ננוע במרחב לצלילי הבית ונרקוד במקום לצלילי הפזמון. כך נמחיש את מבנה השיר והילדים יפנימו אותו גם דרך האזנה וגם דרך תנועה.
- בתנועה – נתייחס בתנועה למוטיב השמש. השמש מתעוררת, השמש שולחת קרניים, השמש מחממת, השמש שוקעת וכדו’
- עם אביזר – נרקוד עם שמשות על מקל. נרים אותן גבוה כאשר תוזכר המילה שמש בשיר. בבית נרקוד איתן במרחב ובפזמון נקיש איתן על הרצפה או על איברים שונים בגוף. ניתן לרקוד גם עם מצנח – בבית ננער בקצב אחיד, בתחילת הפזמון – נרים את המצנח וב”שמש קיץ חם” נוריד ושוב פעם נוספת כך….בהמשך כשהמילה שמש חוזרת מספר פעמים ננער את המצנח מהר
- ללא אביזר – נפעל עם השיר בישיבה כאשר נקפיד על תנועות זהות לשני הבתים ותנועות אחרות לפזמון ובנוסף נקפיד גם על תנועה שתחזור על עצמה כשתוזכר המילה שמש.
- במשחק – נשחק מחבואים מהשמש. נטייל בחדר וכאשר המורה תעצור את המוזיקה או תכריז על שמש חזקה נשים (בפנטומימה) כובע/ נשתה מים/ נמרח קרם הגנה וכדו’.
מערך הפעילות לגליאי 3-6:
- על השיר – שיר קייצי, שמח ומאיר המזמין את הילדים לחגוג עם השמש את עונת הקיץ האהובה בה אנו מטיילים בחוץ ונהנים מחומה. השיר מורכב משני בתים ופזמון- מה שמזמן לנו עבודה על הפנמת המבנה המוזיקלי דרך תנועות תואמות בבית ותנועות תואמות בפזמון. כמו כן, המילה שמש חוזרת על עצמה הרבה, על מנת להדגיש את החזרתיות נעשה את אותה התנועה בכל פעם שמוזכרת השמש.
- במפגש – נשאל את הילדים איך יודעים שקיץ עכשיו? נדבר על ההגנה מהשמש ומה חשוב להקפיד בקיץ. נשאל את הילדים איך ניתן לעשות שמש עם הידיים/ הגוף? ונבחר תנועה שתחזור על עצמה במהלך השיר.
- במרחב – ננוע במרחב לצלילי הבית ונרקוד במקום לצלילי הפזמון. כך נמחיש את מבנה השיר והילדים יפנימו אותו גם דרך האזנה וגם דרך תנועה.
- בתנועה – נתייחס בתנועה למוטיב השמש. השמש מתעוררת, השמש שולחת קרניים, השמש מחממת, השמש שוקעת וכדו’
- עם אביזר – נרקוד עם שמשות על מקל. נרים אותן גבוה כאשר תוזכר המילה שמש בשיר. בבית נרקוד איתן במרחב ובפזמון נקיש איתן על הריצפה או על איברים שונים בגוף.
- ללא אביזר – נפעל עם השיר בישיבה כאשר נקפיד על תנועות זהות לשני הבתים ותנועות אחרות לפזמון ובנוסף נקפיד גם על תנועה שתחזור על עצמה כשתוזכר המילה שמש. אפשר גם לרקוד בעמידה בזוגות- להסתובב יחד בבית ובפזמון להרים את הידיים מעלה במילה שמש ולהתנועע מצד לצד בהמשך הפזמון.
- במשחק – תופסת שמש – המורה/החבר הם השמש וצריכים לתפוס את כל הילדים. ילד שנתפס חוזר למקום. בשביל לא להיתפס על הילדים לעשות תנועה של הגנה מהשמש (חבישת כובע, מריחת קרם הגנה, שתיית מים ועוד בפנטומימה) וכך אי אפשר לתפוס אותם.
להורדת דף המשימה (נוסף) לחצו כאן
מילות השיר –
שמש/ מילים ולחן: אינה קרבינסקי, הפקה: דעת
שמש, שמש יום חדש,
קרן אור זהוב כמו דבש.
קיץ, קיץ כבר בחוץ,
לחצר הגיע זמן לרוץ.
נשיר לך: שמש, שמש, שמש , קיץ חם
נשיר לך: שמש, שמש, נלך היום לים!
שמש, שמש, איזה חום
חם היום בכל מקום.
שמש, שמש איזה אור,
גם בהיר וגם טהור.