מטרת הפעילות- מנגינה ריתמית ללמידת מקצבים והקשות המבוססת על המנגינה משיר הניקיון לעבודה על מקצבים והפנמת תבניות מקצב דרך הגוף.
מערך הפעילות לגליאי 3-6:
- על השיר – מנגינה ריתמית המתאימה ללימוד מקצבים, תיפוף גוף והקשות בכלי הקשה שונים. המנגינה מתחילה בקצב איטי ובפעם השנייה חוזרת בקצב מהיר יותר. למנגינה הריתמית מצורף דקלום, שכתבה נורית וייס לוי, שמטרתו להבין את מבנה המנגינה, לזכור אותה ולהתחבר אליה (אפשר כמובן לחבר מילים כראות עינכם בהתאם לנושא אליו תרצו לשייך את המנגינה…למשל – גשם מטפטף בחורף טיף-טיף טף, טיף- טיף טף…)
- במפגש – נחזור עם הילדים על לימוד מקצבים (רבע, שמינית), כדאי להכין מראש כרטיסיות המתאימות למקצב שבדקלום ולהניחם על הריצפה (2 כרטיסיות של: טה- טה טה, טה- טה, טה/ 2 כרטיסיות – טה, טה, טה, טה… נדקלם ביחד עם הילדים ונצביע על המקצבים.
- במרחב – כדי להרגיש את המקצבים בגופנו נעמוד בחדר ובכל פעם שנאמר בדקלום מקצב נלך לפי הקצב (כדאי להתחיל ללא השמעת הקטע המוקלט אלא בקול המורה/ הגננת שיכולה לשלוט בקצב בהתאם ליכולת של הילדים)
- במוזיקה – נאזין לדקלום ונקיש כל פעם על איבר אחר לפי המקצב שנשמע. ניתן גם להקיש עם הרגליים על הריצפה, להקיש עם הלשון בתוך הפה, עם השפתיים ועוד..
- עם אביזר – אחרי שהקשנו על אברי הגוף ניתן לחלק מקלות הקשה ולנגן פעם ראשונה בישיבה נאתגר את הילדים בפעם נוספת במרחב בשילוב הליכה + הקשה תוך כדי ההליכה.
מילות השיר –
מנגינה ריתמית למקצבים והקשות – מילים : נורית וייס לוי
על הגוף פה ננגנה (טה- טה , טה)2X
ננגן ונהננה (טה- טה , טה)2X
ועכשיו לפי הקצב (טה, טה, טה, טה)2X
בשמחה ולא בעצב (טה, טה, טה , טה)2X
קטע הקשות- טה- טה, טה/טה- טה, טהX2 טה, טה, טה, טה X2 ושוב
ועכשיו יותר מהר…