ערך לימודי
לימוד לילדים
שיר הצב
מטרת הפעילות – חיבור לטבע בכלל ולבעלי חיים בפרט, לימוד כיוונים דרך משחק וצחוק, תנועה ועצירה, הפנמת מקצב איטי.
מערך הפעילות לגילאי 0-3:
על השיר – שיר שהוא סיפור ומשחק הן מבחינת התוכן והן מבחינת המנגינה. השיר בנוי משלושה בתים ופזמון חוזר שמלמד כיוונים בצורה היתולית ומהנה.
במפגש – (מומלץ לעשות כפעילות השלמה לעבודה עם הסיפור “הצב של אורן” מאת: מירה מאיר) נראה לילדים צב ונשוחח על הבית שיש לו על הגב, על הירקות שהוא אוהב לאכול. אפשר בצורה היתולית, לשאול “הוא אוהב פיצה? לא.. אולי שוקולד? לא..” וכו’. נאמר לילדים “בואו נהפוך להיות צבים” (אפשר לפזר אבקת קסם וכדומה, כדי להכנס לאוירה), נזחל יחד עם הילדים על הרצפה, נסתכל לימין.. ונעצור, נסתכל לשמאל.. ונעצור, נסתכל לפנים ו…הופ! נכניס את הראש פנימה, ממש כמו הצב.
במרחב – נזחל על הריצפה ממש כמו צבים בבית ובפזמון נפעל עם הראש בהתאם לשיר- נעבוד על תנועה בכיוונים השונים ועצירה.
במוזיקה – נרגיש יחד דרך הזחילה את המקצב האיטי של השיר ונזהה את המקומות בהן המוזיקה מפסיקה ונעצור בהתאם. מומלץ להשלים את ההפנמה של הנושא דרך כלי הקשה שנלווה איתם את השיר, נקיש לאט לאט ונעצור כשמתאים.
במשחק – ניתן לנצל את ההזדמנות למשחקי קוקו, בעיקר אצל תינוקות קטנים. נכניס את הראש של הצב לתוך ביתו ונציץ במשך כמה פעמים.
המלצה ליצירה מוזיקלית –קנון מאת פכלבל https://youtu.be/NlprozGcs80?si=e1WgLgJsZ8zACNSM
הקנון נותן לנו את התחושה של ההליכה האיטית של הצב, נרד לעמידת שש ונלך כמו צב – כל פעם נזיז יד ורגל נגדית
מערך הפעילות לגליאי 3-6:
על השיר – שיר שהוא סיפור ומשחק הן מבחינת התוכן והן מבחינת המנגינה. השיר בנוי משלושה בתים ופזמון חוזר שמלמד כיוונים בצורה היתולית ומהנה.
במפגש – (מומלץ לעשות כפעילות השלמה לעבודה עם הסיפור “הצב של אורן”)- נראה לילדים צב ונשוחח על הבית שיש לו על הגב, על הירקות שהוא אוהב לאכול. אפשר בצורה היתולית, לשאול “הוא אוהב פיצה? לא.. אולי שוקולד? לא..” וכו’. נאמר לילדים “בואו נהפוך להיות צבים” (אפשר לפזר אבקת קסם וכדומה, כדי להיכנס לאווירה), נזחל יחד עם הילדים על הרצפה, נסתכל לימין.. ונעצור, נסתכל לשמאל.. ונעצור, נסתכל לפנים ו…הופ! נכניס את הראש פנימה, ממש כמו הצב.
במרחב – נזחל על הרצפה ממש כמו צבים בבית ובפזמון נפעל עם הראש בהתאם לשיר- נעבוד על תנועה בכיוונים השונים ועצירה. ניתן לאתגר מעט את הילדים על ידי הצבת חפצים בדרך שהם צריכים לזחול ביניהם מבלי להיתקע בהם ומבלי להיתקע אחד בשני.
בתנועה – נעבוד על הפרדת תנועה. ניתן לבצע את השיר בישיבה במקום כאשר בבית נזיז כל פעם איבר אחר בגוף לפי הקצב האיטי של השיר.
במוזיקה – נרגיש יחד דרך הזחילה את המקצב האיטי של השיר ונזהה את המקומות בהן המוזיקה מפסיקה ונעצור בהתאם. מומלץ להשלים את ההפנמה של הנושא דרך כלי הקשה שנלווה איתם את השיר, נקיש לאט לאט ונעצור כשמתאים.
עם אביזר – הילדים יזחלו על הריצפה כשעל גבם חישוק והם צריכים לזחול מבלי שיפול ובפזמון להוציא את הראש לכיוונים השונים ולעצור בדיוק בזמן.
במשחק – נביא תמונות של כל מיני מאכלים. הילדים יהיו כמו צבים על הרצפה ואנו נציג בפניהם בכל פעם מאכל אחר, אם המאכל מתאים לצבים הילדים יוציאו את הראש, אם לא מתאים הם יכניסו אותו בחזרה.
המלצה ליצירה מוזיקלית –קנון מאת פכלבל https://youtu.be/NlprozGcs80?si=e1WgLgJsZ8zACNSM
הקנון נותן לנו את התחושה של ההליכה האיטית של הצב, נרד לעמידת שש ונלך כמו צב – כל פעם נזיז יד ורגל נגדית
מילות השיר –
שיר הצב / מילים, לחן ובצוע: נורית וייס לוי
בתוך קופסה קטנה ליד ארגז החול
פגשו הילדים צב לא כל כך גדול
ליטפו לו את הבית
הציעו לו דברים
והוא לאט את ראשו הרים
פזמון
הזיז ראש לימין ועצר!
הזיז ראש לשמאל ועצר!
הרים ראש לפנים וכך נשאר
והופ… אל תוך הבית הוא חזר
הציעו לו כדור והוא לא יוצא
הציעו לו גם שוקו והוא לא הוא לא יוצא
הציעו לו גם פיצה אבל הוא לא יוצא
כי רק את החסה הוא רוצה
פזמון
הזיז ראש לימין ועצר!…
וכשהרגיש הצב שהוא רוצה לישון
פיהק פיהוק גדול ונרדם פתאום
וכשהתעורר גילה שהוא לבד
ואת ראשו הזיז מצד לצד
פזמון
הזיז ראש לימין ועצר!…