מטרת הפעילות – הכרת מושגים מוזיקליים (כל גיל ברמה שלו) בצורה חוויתית ומהנה.
מערך הפעילות לגילאי 0-3:
- על השיר – החיות מגיעות לברך לשלום. כל חיה בדרך הייחודית שלה ועל הדרך גם מלמדת אותנו מושג מוזיקלי. הכלבלב נובח בסגנון סטקטו- צלילים קצרים ומקוטעים, החתולה בסגנון לגטו- צלילים ארוכים ומתמשכים, הצב שר לנו לאט- ממש כמו שהוא הולך והסוסה דוהרת במהירות.
- במפגש – נציג את החיות השונות (ניתן להביא בובה שתייצג כל חיה, או תמונה של החיות) תוך הדגשת התנועה הייחודית בהקשר המוזיקלי שלה. נזמין את הילדים לברך איתנו לשלום כמו כל אחת מהחיות (לדוגמא: “בואו נברך לשלום כמו הכלב” ואז מברכים בסטקטו, בקפיצות, וכו’), המורה תנגן במטלופון ותדגים כיצד הצלילים מספרים לנו איזו חיה הגיעה לברך אותנו לשלום.
- במרחב – ננוע במרחבי החדר לפי הסגנונות השונים של החיות. פעם בקפיצות כמו לגטו, פעם בצעדים ארוכים ונמשכים כמו חתולה, פעם לאט כמו הצב ופעם מהר כמו הסוסה.
- בתנועה – נניע את אברי הגוף לפי המקצב הנכון, כלבלב – כתפיים, לטיפות – חתולה, נגלגל ידיים לאט ומהר כמו הצב והסוסה וכדו’.
- במוזיקה – נאזין לצלילים ונזהה לאיזה חיה הצליל מתאים. לדוגמה: נקיש על המטלופון בסטקטו – צליל מקוטע – והילדים יזהו שזה הכלבלב ונלמד שקוראים לצליל סטקטו וכן הלאה.
- עם אביזר – על מנת להשלים את החוויה ניתן לחלק לילדים בובות או גזירות של החיות המוזכרות בשיר ולרקוד איתן במרחב לצלילי השיר.
- ללא אביזר – אפשר או לעשות עם הידיים בהתאם לחיות או עם כל הגוף להיות החיות עצמן.
- במשחק – פנטומימה- ילד עושה תנועה מסוימת והילדים צריכים להגיד או באיזו חיה מדובר
- המלצה ליצירה מוזיקלית – ניתן להשלים את הלמידה עם המנגינה ‘חידון חיות’
מערך הפעילות לגליאי 3-6:
- על השיר – החיות מגיעות לברך לשלום. כל חיה בדרך הייחודית שלה ועל הדרך גם מלמדת אותנו מושג מוזיקלי. הכלבלב נובח בסגנון סטקטו- צלילים קצרים ומקוטעים, החתולה בסגנון לגטו- צלילים ארוכים ומתמשכים, הצב שר לנו לאט- ממש כמו שהוא הולך והסוסה דוהרת במהירות.
- במפגש – נציג את החיות השונות (ניתן להביא בובה שתייצג כל חיה, או תמונה של החיות) תוך הדגשת התנועה הייחודית בהקשר המוזיקלי שלה. נזמין את הילדים לברך איתנו לשלום כל אחת מהחיות (לדוגמא: “בואו נברך לשלום כמו הכלב” ואז מברכים בסטקטו, בקפיצות, וכו’), נוציא מטלופון ונראה לילדים כיצד הצלילים מספרים לנו איזו חיה הגיעה לברך אותנו לשלום. נחשוב יחד על תנועה שמתאימה לכל חיה, ניתן גם להזמין ילדים שיתנו לנו תנועה.
- במרחב – ננוע במרחבי החדר לפי הסגנונות השונים של החיות. פעם בקפיצות כמו לגטו, פעם בצעדים ארוכים ונמשכים כמו חתולה, פעם לאט כמו הצב ופעם מהר כמו הסוסה. עם גדולים ניתן לאתגר- פעם על רגל אחת, פעם ברגליים צמודות וכו’
- בתנועה – נחקור עם הגוף את איכות התנועה של חיה. בישיבה, בעמידה ובהתקדמות במרחב.
- במוזיקה – נלמד לנגן את השיר במטלופון.
- עם אביזר – על מנת להשלים את החוויה ניתן לחלק לילדים בובות או גזירות של החיות המוזכרות בשיר וכל פעם תקום רק הקבוצה המופיעה בשיר.
- ללא אביזר – אפשר או לעשות עם הידיים בהתאם לחיות או עם כל הגוף להיות החיות עצמן.
- במשחק – פנטומימה- ילד עושה תנועה מסוימת והילדים צריכים להגיד או באיזו חיה מדובר, או (עם ילדים גדולים יותר) באיזה מושג מוזיקלי מדובר.
- המלצה ליצירה מוזיקלית – ניתן להשלים את הלמידה עם המנגינה ‘חידון חיות’
מילות השיר –
החיות מברכות לשלום/ מילים ולחן: נורית וייס לוי
סטקטו הכלבלב
במלונה ישב
פתאום כמה נפלא
פגש בחתולה
נבח הב הב הב הב/שלום שלום/הב הב הב הב/בואי נטייל היום
לגאטו החתולה
זנב ארוך מתחה
ליקקה מן החלב
חייכה חיוך רחב
מיאו מיאו/שלום שלום/מיאו מיאו מיאו מיאו/בוא נטייל היום
יצא לאט הצב
עם ביתו שעל הגב
הביט אל הצדדים
ראה שם חברים
אמר שלום שלום/אט לאט/שלום שלום בואו נטייל היום
הסוסה שבאורווה
צהלה לה וחשבה
אדהר לי במהרה
ואצטרף לחבורה
דיגידן דיגידן דיגידן/שלום שלום/דיגידן דיגידן דיגידן/בואו