November sale: 50% discount on selected products Click here 🎁

November sale: 50% discount on selected products Click here 🎁

חודש של חוויות – איך להפוך את נושא ט"ו בשבט ויום המשפחה לזמן של יצירה ומשמעות

נורית וייס-לוי – מרכזת קורסים, מורה למוזיקה, מנחת הקורס "לנגן מטלופון״.

התקופה הזו בשנה כל כך אהובה עליי, כי מלמדים בה שני נושאים שאני מחוברת אליהם בכל ליבי: 10 in the tribe וfamily day. בט"ו בשבט אנחנו חוגגים את חג האילנות, כשהטבע מתחיל להתעורר והארץ מתמלאת בפרחים ססגוניים כמו רקפות, כלניות ונרקיסים שפותחים את הלב, ויום המשפחה מזכיר לנו לעצור ולהוקיר תודה על יקירינו ומשפחתנו.

את כל הטוב הזה אני בוחרת לשלב בשיעורים שלי: חשיפה לטבע, למידה חווייתית באמצעות שיטת כרמל (המדגישה למידה דרך התנסות ומעורבות של החושים), והעשרה מוזיקלית מתוך הספרייה הדיגיטלית של נטקידס. אני כאן כדי לחלוק איתכן, מורות יקרות, כמה פעילויות אהובות במיוחד, ומקווה שתמצאו בהן השראה לחודש המרתק הזה.

ט"ו בשבט: חג הטבע, הצמיחה והחיבור לאדמה

מוזיקה מחומרים בטבע

אני יוצאת ללקט פירות סרק מהעצים הקרובים לביתי: סיגלון, צאלון ואיצטרובל מעץ האורן, ומראה לילדים כיצד ניתן להפוך אותם לכלי נגינה פשוטים באמצעות הקשות וגרוד (בדומה לגוורו). תוך כדי כך, אנחנו משוחחים על סוגים של כלי נגינה שמכינים מהגזע של העץ: מקלות הקשה, תיבת עץ, לשוניות עץ, גוורו – ממש חגיגה בגן!

מתוך הספרייה הדיגיטלית:

  1. שיר "בגני"
    מאיה מספרת כיצד בשביל לאכול תפוח, אנו משתמשים בחמשת החושים שלנו. אפשר כמובן לקשור את השיר לט"ו בשבט, לשוחח על תפוח שגדל על העץ, על האיכויות הבריאותיות שלו, ועל סוגי התפוחים השונים.
    אני אוהבת להביא לגן סוגי תפוחים, להראות כיצד מקלפים ואפילו לטעום יחד את הקליפה הבריאה.
    לקישור לפעילות >>
  2. "שקדיה יפה"
    אני לא מוותרת על השיר הזה במשך שנים, כי הוא חגיגה בפני עצמו. אני מחלקת לילדים סוגי מעופפים, ומזמינה בכל פעם קבוצה אחרת לרקוד מסביב לשקדיה. עם הילדים הגדולים יותר אני אפילו מוותרת על האביזר, ובעזרת הידיים שלנו אנו מחליטים על תנועה מתאימה לכל מעופף. איזה כיף!
    אפשר גם לחלק כלי נגינה לאחת הקבוצות, ובכל פעם שאומרים "שקדיה יפה" – מקישים!

  3. "כך הולכים השותלים"
    בעיניי, זה השיר הכי מזוהה עם החג הנפלא הזה. אחרי שאני מספרת לילדים איך שותלים שתילים (אני מתחפשת לגנן, מביאה סוגי זרעים/גרעינים, מזלף ומעדר), אני מחלקת לכולם עציץ ביד ושואלת מה עוד ניתן לעשות עם העציץ (לשיר לתוכו, לשים על הראש כמו כובע, להקיש עליו כשמניחים אותו על הרצפה או להשתמש בו כמו דרבוקה על הבטן).
    ואז כולנו מניחים את העציץ על הכתף ויוצאים לריקוד שתילה. איזה רעיונות נהדרים מוסיף לנו ד"ר לוי בר בר גיל – תענוג אמיתי!
    לקישור לפעילות >>
  4. "אצא לי אל היער"
    אני מאוד אוהבת וחושבת שזה חשוב לחשוף את הילדים למוזיקה קלאסית. לרוב, הם פחות נחשפים אליה בבית, וחבל, כי זו מוזיקה עשירה במוטיבים ובכלי נגינה, "פותחת" את הדמיון, מעשירה את השמיעה המוזיקלית ומפתחת תבניות במוח אצל הילדים.
    בשיר "אצא לי אל היער" משולבת היצירה "הקוקית" מתוך קרנבל החיות. בכל שיעור אני משלבת מטלופון, ולכן אני אוהבת לנגן במקום "קוקו" – את הצלילים "סול–מי…"  ואז מבקשת מהילדים לשיר איתי "סול–מי, סול–מי…" בכל פעם ששומעים "קוקו" (כמובן אחרי שהקשבנו לשיר כמה פעמים).
    ההליכה המסתורית בחדר, שמדמה הליכה ביער תוך כדי חיפוש הקוקית, מסקרנת מאוד את הילדים, ומשאירה מתח נעים בגן, ביחד עם שקט וריכוז שהיום הם מצרך נדיר. ☺
    לקישור לפעילות >>

יום המשפחה: אהבה, חום ושייכות

כמה שאני אוהבת את יום המשפחה, על השירים הישנים שכולנו מכירים וגם על החדשים שנכנסו לי ללב ועוברים איתי משנה לשנה. זה הרגע לעצור, לחשוב ולהודות על כל אחד מבני המשפחה שנמצא בחיינו.

משפחות של כלי נגינה

אני מדברת עם הילדים על כל מיני סוגי משפחות, ובהקשר המוזיקלי – על משפחות של כלי נגינה. למשל, משפחת רשרשנים/מרקסים: מרקס גדול אבא/סבא/דוד (שהם לרב הכי גבוהים במשפחה), מרקס בינוני סבתא/אמא/דודה, מרקס קטן – ילד/ילדה/אח/אחות.
לילדים גדולים יותר אציג גם את משפחת כלי המיתר (כינור, ויולה, צ'לו וקונטרבס) ומשפחת כלי הנשיפה, וכך הם רואים כיצד גם לעולם המוזיקה יש "משפחות" שמורכבות מכלים דומים או משלימים.

הבית

ואז מגיע החלק שאני הכי אוהבת – לדבר על הבית. המקום שבו אני יכולה להיות אני, בלי קליפות, לקבל חום והגנה ולדעת שאני אהובה בדיוק כמו שאני.
אני מתחפשת לסבתא, שתמיד כשבאים אליה הביתה, מקבלים דייסה חמה וטעימה שהיא דואגת להכין מספיק לכולם ("סבתא בישלה דייסה ל…"). כולם באים לעזור לה במטבח, מקישים בכפות על הסירים והמחבתות, עם השיר "במטבח" (מילים ולחן – אינה קריבינסקי, הפקה – דעת). הפעילות הזו הופכת את השיעור של יום המשפחה לכל כך שמח!

אז אני מספרת לילדים גם על השכנים שלי בבניין, מוציאה את המטלופון ומסבירה מי גר בכל קומה (בקומה ראשונה גר דו, שהכי אוהב צבע כחול… וכן הלאה לפי הצלילים בסולם).

מתוך הספרייה הדיגיטלית:

  1. דקלום "בית חם"
    איתו אני אוהבת לפתוח את נושא הבית שלי: ממה מורכב הבית, בשילוב מקצבים ותנועות ידיים. זה דקלום כל כך פשוט וברור מצד אחד, ומתאים לכל הגילאים, אבל מצד שני – אפשר לפתח ממנו המון כיווני לימוד שונים.
    לקישור לדקלום >>
  2. "חיבוק ונשיקה"
    זה שיר מתוק במיוחד, שאני אוהבת לפתוח איתו את נושא המשפחה. אני עוברת בין הילדים (מחזיקה ביד אחת לב כמו חיבוק וביד השנייה שפתיים כמו נשיקה) ומגישה לעברם פעם בובת לב ופעם בובת נשיקה, או פשוט עושה זאת עם הגוף שלי, כמובן עם חיוך גדול ומבט אוהב בעיניים.
    במסיבת משפחה, אם נערכת בגן, השיר הזה מתאים לריקוד הורה-ילד ומביא קרבה בלתי אמצעית. יש בו משהו נעים ומזמין לכולם.
    לקישור לקליפ >>
  3. "יש לי גוף"
    שיר מתוק שמתאים לכל עת, ובמיוחד להיכרות של הילד עם עצמו ועם גופו לפני שמתחילים לדבר על יתר בני המשפחה.
    לקישור לשיר >>
  4. "משפחה ענקית"
    השיר הזה כבר הפך לנכס צאן ברזל בארץ. הוא מדגיש את האופי הייחודי של מדינתנו הקטנה והחמה, שהיא קיבוץ גלויות ענקי של מסורות, צבעים ומאכלים, ואת התחושה שכולנו פה ביחד, אחד בשביל האחר. זה מעניק תחושת שייכות, שהיא מהצרכים האנושיים הכי חשובים שיש. אז בואו נרקוד את זה!
    לקישור לריקוד >>

 

וכך, גם ט"ו בשבט וגם יום המשפחה מתקיימים בתקופה הזו: שילוב מלא השראה של טבע, צמיחה, משפחתיות וחום, שיכול למלא לנו את הלב ואת השיעורים בתוכן מוזיקלי וחווייתי בלתי נשכח!

 

הספרייה הדיגיטלית – הפתרון המושלם לאנשי חינוך

בעידן של היום, כשכל רגע חשוב, אין צורך לבזבז שעות על חיפוש אחר רעיונות חדשים להפעלות. הספרייה הדיגיטלית של נט-קידס מרכזת בתוכה פעילויות מוכנות לגמרי – קליפים, דקלומים, שירים ורעיונות להפעלות שניתן לצפות בהם היום וליישם כבר מחר! זו דרך נהדרת לגוון את המפגשים בגן ולהבטיח שכל פעילות תהיה איכותית, מקצועית ומעוררת השראה.

מעבר לספרייה הדיגיטלית >>

A little about me

שמי נורית וייס-לוי, ואני מרכזת קורסים במכללת דעת-שילוב אמנויות. אני מורה למוזיקה לגיל הרך, מנחת הקורס "לנגן מטלופון" ויוצרת. השילוב בין עולם המוזיקה לעולם החינוך הוא אהבתי הגדולה. אני מאמינה שבאמצעות יצירה, דמיון ותנועה אפשר להעניק לילדים כלים משמעותיים להמשך חייהם. במהלך השנים פיתחתי גישה חווייתית ללימוד מוזיקה, שמאפשרת לכל ילד למצוא את החיבור האישי שלו לצלילים ולתנועה.

מאחלת לכם חודש מלא בחוויות, למידה והנאה 🌿💖

Sharing the post:

More blog posts

Accessibility tool